آموزش بک لینک سازی: صفر تا صد

بخش ۱: آشنایی مختصر
بخش ۲: استراتژی و برنامه‌ریزی کمپین
بخش ۳: اقدام
بخش ۴: سنجش نتایج

آموزش بک لینک سازی #۱: آشنایی مختصر
یکی از مهم‌ترین فاکتورهای افزایش رتبه در گوگل بک لینک است. اهمیت این موضوع وقتی بیشتر می‌شود که حوزه کاری شما رقابتی باشد.
ما از جزئیات الگوریتم‌های گوگل برای رتبه‌بندی خبر نداریم و این یک راز مهم برای گوگل است، اما تجربیات نشان داده است که بک‌لینک،‌ نقش پررنگی در رتبه‌بندی ایفا می‌کند.
به این معنی که: هنگامی که کیفیت محتوای داخل سایت عالی باشد،‌ سئو تکنیکال به درستی انجام شده باشد، سیگنال‌های تجربه کاربری مناسبی ارائه دهید بک‌لینک می‌تواند رتبه‌های سایت شما را با افزایش چشمگیر مواجه کند.
علاوه بر نکاتی که در بالا ذکر شد، بک‌لینک تاثیرات مثبت دیگری نیز دارد:

ایجاد روابط با سایت‌های دیگر و تبلیغ شما
ارسال ترافیک و بازدیدکننده به سایت شما
قوی‌تر کردن برند

لینک سازی چیست

آموزش بک لینک سازی #۲: استراتژی و برنامه‌ریزی کمپین
برای موفقیت در بک‌لینک سازی، احتیاج به یک استراتژی قدرتمند و ساخت کمپین داریم. قبل از هر چیز باید مدنظر داشته باشید که موفقیت در بک‌لینک‌سازی به زمان احتیاج دارد و خیلی سریع اتفاق نمی‌افتد. علاوه بر زمان، عوامل دیگری نیز باید در استراتژی و ساخت کمپین‌های شما مورد نظر قرار بگیرند که در ادامه به آن‌ها خواهم پرداخت.
عوامل موثر بر تاثیرات بک لینک در افزایش رتبه
همانطور که در بالا عرض کردم تاثیر بک‌لینک ها ممکن است بلافاصله خود را نشان ندهند. در ادامه به ۵ آیتم مهم برای زمان تاثیرگذاری بک‌لینک‌ها اشاره می‌کنم.

میزان رقابت در حوزه کار شما
میزان رقابت در کلمه کلیدی مورد نظر
میزان بک‌لینک‌های رقبای شما
کیفیت بک‌لینک‌هایی که به شما داده می‌شوند
تاریخچه و قدرت دامنه شما

با توجه به نکاتی که در بالا ذکر کردم؛ نمایان شدن تاثیر بک‌لینک‌های شما ممکن است از چند روز تا چند ماه طول بکشد. شاید واقع‌بینانه‌ترین حالت این باشد که دائما در حال تلاش برای دریافت بک‌لینک باشید.
هدف‌گذاری
دانستن اهداف در ابتدای کار، باعث می‌شود شانس شما برای موفقیت بیشتر باشد. در این مرحله شما باید اطمینان حاصل کنید که اهداف کمپین شما با اهداف کسب و کار شما تطابق داشته باشد.
در بخش هدف‌گذاری موارد زیر را مشخص می‌کنید:

صفحات و کلمات کلیدی مهم
وب‌سایت‌هایی که قصد دارید در آنجا بک‌لینک بسازید (خبرگزاری، مجله یا…)
تعداد بک‌لینک‌های رقبا
بودجه‌ای که می‌توانید اختصاص دهید
زمان‌بندی (مثلا: ماهی یک بک‌لینک)

جذب‌کننده‌ها یا دارایی‌ها
جذب‌کننده‌ها؛ صفحات و محتواهایی در سایت شما هستند که با هدف دریافت بک‌لینک رایگان درست می‌شوند. درست است که در ایران، و البته برای سایت‌های نوپا، بک‌لینک رایگان، رویایی بیش نیست، اما تجربه ثابت کرده است، در ایران، به سایت‌های معتبر به راحتی بک‌لینک داده می‌شود.
بنابراین، همیشه محتواهایی که حکم طعمه بک‌لینک دارند باید در سایت ما وجود داشته باشد. تعدادی از جذب‌کننده‌های بک‌لینک این‌ها هستند:

مقالات جامع
داده‌های آماری مخصوص به خودتان
محصولات محبوب
خدمات محبوب
کارمندانتان یا خودتان

مثال ۱: ممکن است یکی از کارمندان شما یک سخنران قوی باشد. با قرار دادن سخنرانی‌های او در سایت می‌توان افراد را جذب کرد. همین فرد می‌تواند با سایر افراد فعال در حوزه شما (مانند مجلات و خبرگزاری‌ها) روابط خوب ایجاد کند تا در نهایت منجر به گرفتن بک‌لینک شود.
مثال ۲: ممکن است شما به داده‌های آماری معتبر در مورد یک موضوع دسترسی داشته باشید و در آن صورت با تولید محتوای داده‌محور می‌توانید توقع بک‌لینک داشته باشد.
ساخت بک‌لینک با تولید محتوای داده محور
نوع صفحات، نوع بک‌لینک
در بخش بعد استراتژی خود، باید مشخص کنید کدام صفحات شما با چه نوعی از انکر تکست باید بک‌لینک دریافت کنند. مثلا:

صفحه اصلی با انکر تکست نام برند
صفحات دسته بندی با موضوع دسته
صفحات لندینگ (درست شده برای یک کلمه کلیدی) با کلمه کلیدی
صفحات محصول با نام محصول

در هر کدام از موارد بالا می‌توانید نوع صفحه و نوع انکر تکست را طبق زمان‌بندی مشخص تغییر دهید.
در بخش استراتژی، چند نکته باید مورد توجه قرار بگیرد.

صفحه اصلی باید بیشترین بک‌لینک را داشته باشد
همیشه با انکر تکست دقیق لینک ندهید
از سایت‌های مختلف بک‌لینک داشته باشید
دامین اتوریتی سایت‌ها را چک کنید که بالا باشند و اسپم اسکور پایین داشته باشند

آموزش بک لینک سازی #۳: اقدام
در این مرحله از آموزش بک لینک سازی، می‌خواهیم وارد فاز ساخت بک لینک شویم که در حالت کلی، به دو روش رایگان و پولی تقسیم می‌شود.
از آنجا که روی روش‌های رایگان نمی‌شود قطعی حساب کرد، بیشتر افراد و حتی سایت‌های بزرگ؛ برنامه اصلی خود را روی روش پولی برنامه‌ریزی می‌کنند. البته روش پولی، با قوانین گوگل تناقض دارد. گوگل تاکید کرده ؛ هر بک‌لینکی که با پرداخت پول انجام شود و ارزش لینک ( لینک جویس ) انتقال دهد شامل جریمه می‌شود.
اما از سوی دیگر، اگر رقبای شما از این روش استفاده کنند و رتبه خود را افزایش دهند، چکار باید کرد:
یکی از کم‌خطرترین روش‌ها، رپورتاژ آگهی است. رپورتاژ آگهی یک مقاله است که توسط شما نوشته می‌شود و با درخواست شما و پرداخت پول، در سایت‌های بزرگ (معمولا خبرگزاری‌ها و مجلات) منتشر می‌گردد. در این مقاله چند لینک نیز می‌توانید قرار دهید تا برای شما بک‌لینک شوند.
پس روش اصلی برای دریافت بک‌لینک، رپورتاژ آگهی است. در واقع بیشتر وب‌سایت‌ها مجبور هستند برای رقابت با رقبا از رپورتاژ آگهی استفاده کنند.
البته روش‌های دیگری نیز وجود دارد که در مقاله زیر آن‌ها را به صورت کامل توضیح داده‌ام:

ساخت بک‌لینک: آموزش بهترین روش های ساخت بک لینک

آموزش بک لینک سازی #۴: سنجش نتایج
در انتهای هر کمپین باید میزان موفقیت اندازه‌گیری شود، اشکالات برطرف شود و نقاط قوت، تقویت شوند. برای اینکه اطلاعات بک‌لینک‌ها (بک‌لینک‌پروفایل) را به دست بیاوریم نیاز به ابزارهای مخصوص این‌کار داریم. ۲ تا از بهترین ابزارهای رایگان اینها هستند:

ahrefs backlink checker : در پلن رایگان؛ تعدادی از بک‌لینک‌ها را نشان می‌دهد ولی برای دیدن تمام بک‌لینک‌ها؛ باید پلن پولی آن را خریداری کنید.
گوگل سرچ کنسول: ابزار رایگان گوگل است و در صورتی که سایتتان به آن متصل باشد؛ اطلاعات خوبی از بک‌لینک‌های شما به شما خواهد داد. این ابزار کاملا رایگان است.

اما چطور می‌توان نتایج را سنجید؟ در ادامه توضیح می‌دهم.
سنجش نتایج برای روش‌های رایگان
از آن‌جا که روش‌های رایگان، تقریبا بدون دخالت ما انجام می‌شود، سنجش ما برای تعداد و نوع بک‌لینک‌هایی است که دریافت کردیم و خیلی نمی‌توانیم تاثیرشان در نتایج گوگل را بسنجیم.
به زبان دیگر؛ اینطور به موضوع نگاه می‌کنیم که کدام فعالیت‌های ما باعث دریافت بک‌لینک رایگان شده است و همان فعالیت‌ها را تقویت می‌کنیم و فعالیت‌های غیر موثر را بهبود می دهیم یا حذف می‌کنیم.
اما چه KPIهایی برای سنجش روش‌های رایگان وجود دارد؟

تعداد دامنه: چند وب‌سایت با دامنه‌های متفاوت به ما بک‌لینک داده‌اند
تعداد بک‌لینک: چند بک‌لینک (صرفنظر از تعداد دامنه) دریافت کرده‌ایم
انکر تکست: بیشتر بک‌لینک‌های دریافتی ما چه نوع انکرتسکتی داشته‌اند
دامین اتوریتی: اعتبار وب‌سایت‌هایی که به ما بک‌لینک داده‌اند چقدر بوده است
ارتباط: آن وب‌سایت‌ها چقدر به حوزه ما مربوط بوده‌اند
منطقه لینک: از کدام منطقه صفحه‌شان به ما بک‌لینک داده‌اند
محتوای خودمان:‌ بیشترین بک‌لینک را کدام صفحه ما دریافت کرده است

مثال: فرض می‌کنیم ما یک مقاله با موضوع “آمار موفقیت استارتاپ‌ها در سال گذشته” نوشته‌ایم و متوجه می‌شویم از تصاویر این مقاله در ۴ خبرگزاری استفاده شده است که سه خبرگزاری به ما بک‌لینک داده‌اند و یک خبرگزاری به ما بک‌لینک نداده است. بنابراین سعی می‌کنیم مقالات بیشتری با این فرمت تولید کنیم، به همه خبرگزاری‌ها ایمیل بفرستیم و مطلعشان کنیم. در نهایت از خبرگزاری‌هایی که بدون ذکر منبع (بک‌لینک) از اطلاعات ما استفاده کرده‌اند، درخواست بک‌لینک می‌کنیم.
سنجش نتایج برای رپورتاژ آگهی
در سنجش رپورتاژ آگهی، از آن‌جا که تقریبا همه تصمیمات با ما بوده است، می‌توانیم تاثیرات را در افزایش رتبه‌های سایتمان مورد بررسی قرار دهیم:

تاثیر نوع وبسایت: بک‌لینک کدام نوع وب‌سایت‌ها برای ما موثرتر بوده است. مثال: (خبرگزاری، تفریحی و…)
تاثیر انکر تکست: کدام انکر تکست تاثیر بیشتری برای ما داشته است
رشد صفحه: کدام صفحه ما رشد بهتری در نتایج گوگل داشته است

نتیجه‌گیری:
در آموزش بک لینک سازی، تلاش کردم از زوایای گوناگون این موضوع را بررسی کنم و یک دید حرفه‌ای و استراتژیک به شما بدهم. با استفاده از نکاتی که در این آموزش مطرح شد، می‌توانید رتبه‌های سایت خود را به روش اصولی افزایش دهید. لطفا به این آموزش رای دهید.

دوره سئو پیشرفته

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *