schema اسکیما و تاثیر بر سئو
Table of Contents
schema اسکیما و تاثیر بر سئو
schema اسکیما و تاثیر بر سئو از نکات مهم و پنهان برای برخی وبمستران بوده است.
اسکیما Schema Markup در اصل زبان نشانه گذاری سایت است.
به عبارتی زبان کد گذاری و نشانه گذاری اسکیما به وسیله یکسری دستورالعملها و کدهای از پیش تعریف شده اقدام به معرفی بهتر سایت به موتور جستجوی گوگل می نماید. مشخصاتی مانند هدف، محتوا، نویسنده، رویدادها و غیره در مورد سایت شما توسط اسکیما به موتور جستجوی گوگل معرفی می شود.
از این طریق موتور جستجوی گوگل بهتر و راحت تر با سایت و محتوای آن ارتباط برقرار می کند و در نتایج بالای صفحات گوگل قرار می گیرید. برای درک بهتر موضوع فرض کنید که سایت شما تنها از طریق یکسری کد و برنامه به موتور جستجوی گوگل معرفی شود در این صورت برای هر مورد جستجو توسط کاربران گوگل شروع به جستجوی سایتهای مختلف مرتبط با موضوع نموده و ممکن است که سایت شما را به خوبی درک نکند. در نتیجه رتبه پائینی کسب کرده و در نتایج بالای صفحه قرار نگیرید.
حال اگر به کمک نشانه گذاری اسکیما شروع به معرفی محتوای سایت، هدف از ایجاد سایت، مطالب مهم و سایر موارد نمائید موتور جستجوی گوگل سایت شما و محتوای آنرا بهتر تشخیص داده و در صورت رعایت اصول سئو توسط شما نتایج خیلی خوبی خواهید گرفت. حال که با معنی و مفهوم اسکیما آشنا شدیم به چگونگی عملکرد آن در بهبود سئو سایت اشاره می کنیم.ا
اسکیما چیست و چگونه بر روی سئو سایت تاثیر می گذارد؟
با وجود اینکه اسکیما مفهوم تازه ای بشمار نمی رود ولیکن زیاد مورد استفاده قرار نگرفته و افراد زیادی از کاربرد آن بی خبرند.
چنانچه از بسیاری از افراد پرسیده شود که اسکیما چیست ممکن است نتوانند پاسخ دقیقی و روشنی به این سوال دهند.
حال این موضوع مطرح می شود که نشانه گذاری اسکیما چگونه موجب تاثیر بر روی بهبود سئو سایت می شود. اگر به زبان ساده بخواهیم مطرح کنیم Schema یا Schema Markup بخشی از سئوی داخلی سایت بوده و همانند زبان برنامه نویسی سایت به موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ و یاهو در مورد صفحات مختلف سایت، متن محتوای نوشته شده و اطلاعاتی مانند به عنوان مثال نویسنده، نام محتوا یا مقاله، امتیاز کاربران به مقاله و غیره خواهد داد.
بدین ترتیب موتورهای جستجو با مطالب موجود در سایت شما و سایر اطلاعات آن آشنا شده و در زمان جستجوی کلمات کلیدی کاربران رتبه بهتر و بالاتری به سایت شما اعطا می کند. این رتبه بالاتر با نمایش سایت در بالای صفحات فهرست شده نمایان می شود.
در نشانه گذاری اسکیما می توان بر اساس اهداف و نوع فعالیت سایت اقدام به کدگذاری برخی مشخصات نمود. به عنوان مثال اگر در زمینه هنر و موسیقی فعالیت دارید می توانید نوازنده ساز بخصوصی مانند ویولن را از طریق کدگذاری در زمینه اطلاعات مشخصی به موتورهای جستجو شناسانده و مشخص کنید که در این مورد فعالیت می کنید. در این صورت گوگل در لیست جستجوی ساز ویولن و یا نوازنده ویولن اطلاعات شخصی، نمونه کارها و اثرهای هنری و سایر موارد مرتبط با آن نوازنده را از طریق سایت شما نمایش خواهد داد.
در مثالی دیگر اگر سایت شما به معرفی فیلم ها و کارگردانان مختلف می پردازد با استفاده از نشانه های استاندارد اسکیما که از سایت مرجع Schema.org نشات می گیرد می توانید در مورد کارگردانی خاص، فیلم های وی، تاریخ ساخت فیلم ها، مشخصات شخصی کارگردان و بسیاری از اطلاعات دیگر را به موتورهای جستجو اعلام کنید. در این صورت هنگام بررسی صفحات توسط گوگل مشخصات مد نظر شما یا Rich Snippet ها بر روی صفحه نمایش داده می شوند.
مزایای schema اسکیما و تاثیر بر سئو
نشانه گذاری اسکیما مدت زمان زیادی است که در سئوی داخلی سایت بکار می رود ولیکن این کار در میان سایتهای ایرانی رواج زیادی ندارد.
اصولا اگر مزیت و فواید کاری برای افراد مشخص نباشد اقدامی در جهت انجام آن نیز صورت نمی گیرد. در جواب سوال Schema چیست و مزیت های استفاده از آن کدامند باید گفت که بکار بردن کدهای نشانه گذاری اسکیما موجب افزایش بازدید و تعداد کلیک های سایت شما خواهد شد.
اینکار از طریق نمایش سایت و مشخصات آن در بالای صفحه نمایش سمت راست لیست جستجوی گوگل نمایان می شود. این کادر حاوی مشخصات در مورد جستجوی کلمات کلیدی مورد نظر دارای ارزش زیادی است. اندازه کادر بزرگ بوده و بطور مجزا بر روی صفحه نمایش نشان داده می شود از اینرو کلیه کاربران آنرا می بینند.
از طرفی تعداد کلیک ها و بازدید سایت های معرفی شده از طریق این کادر زیاد بوده و کاربران زیادی را به سمت سایت شما هدایت می نماید. به این کادر مشخصات گراف دانش گوگل نیز می گویند.
از دیگر مزیت های استفاده از کد گذاری اسکیما نمایش اطلاعات مفیدی در مورد سایت، مقاله جستجو شده و محتوای آن در فهرست جستجوی گوگل خواهد بود.
ستاره های نشان دهنده میزان رضایت کاربران از مقاله و محتوای سایت شما در فهرست گوگل یکی از نتایج نشانه گذاری اسکیما است. همچنین استفاده از Schema Markup به همراه متاتگ های شبکه های اجتماعی مانند اپن گراف در فیسبوک و توئیتر کاردز در توئیتر موجب تاثیر فوق العاده آنها بر روی سئو سایت خواهد شد.
نشانه گذاری اسکیما می تواند بجای این دو متاتگ بکار رود ولی این دو متاتگ قابلیت استفاده بجای Schema Markup را نخواهند داشت. با نشانه گذاری Schema اطلاعات کامل و غنی از وب سایت شما هنگام نمایش در فهرست نتایج گوگول منتشر می شوید. این اطلاعات نمایش داده شده می تواند شامل تصویر محصول، زمان نگارش مقاله، تاریخ ویرایش و غیره باشد.
بدین ترتیب کاربران به سایت شما توجه بیشتری نموده و تعداد کلیک های سایت افزایش می یابد. از انواع جستجوهای غنی شده می توان به Rich Snippet، Rich Cards، Knowledge Graph و Featured Snippet اشاره نمود که هر کدام یکسری اطلاعات خاص و یا تصاویر مرتبط با موضوع مورد جستجو را به کاربران نمایش می دهد.
سایت Schema چگونه ما را راهنمایی می کند؟
پس از تشریح مفهوم اسکیما و نحوه تاثیر گذاری بر روی سئو سایت و موتورهای جستجو این سوال پیش می آید که آیا همه موارد و اطلاعات موجود در سایت را می توانیم کدگذاری نمائیم.
در واقع برخی اطلاعات مانند تاریخ نگارش مقاله، زمان ویرایش، نویسنده مقاله، عکسها و تصاویر، عنوان و تیتر مقاله، فرمت صفحه، زمان باز و بسته بودن و یا ساعت کاری شرکت و یا فروشگاه، نمایش محصول و نظیر آن را می توان از طریق Schema Markup کد گذاری نمود.
در این صورت هنگام جستجوی گوگل و کلمات کلیدی مورد نظر این اطلاعات توسط موتورهای جستجو شناسایی و نمایش داده می شود. اگر می خواهید اطلاعات کامل و جامعی در مورد لیست مشخصات قابل کد گذاری از طریق اسکیما را شناسایی کنید می توانید به سایت Schema.org مراجعه و اطلاعات کاملی را از آنجا کسب نمائید.
سایت Schema.org یک سایت استاندارد و مرجع برای نشانه گذاری و سیستم کدینگ سایتها محسوب می شود. این سایت در سال ۲۰۱۱ شروع بکار نمود.
در آن زمان سایت Schema.org به همراه موتورهای جستجوی گوگل، بینگ و یاهو شروع به استاندارد سازی کدهای مورد استفاده در نشانه گذاری سایت ها و یکپارچه سازی آنها نمود. بدین ترتیب کدهای استاندارد اسکیما مورد قبول موتورهای جستجو تعریف شدند.
موتورهای جستجو هنگام رتبه بندی سایت ها بر اساس دستورالعمل های تعریف شده در سایت Schema.org اقدام به شناسایی و دسته بندی کدها نموده و بر اساس ساختار اقدام به رتبه بندی می نمایند.
در آن زمان سایت Schema.org به همراه موتورهای جستجوی گوگل، بینگ و یاهو شروع به استانداردسازی کدهای مورد استفاده در نشانه گذاری سایت ها و یکپارچه سازی آنها نمود. بدین ترتیب کدهای استاندارد اسکیما مورد قبول موتورهای جستجو تعریف شدند.
موتورهای جستجو هنگام رتبه بندی سایت ها بر اساس دستورالعمل های تعریف شده در سایت Schema.org اقدام به شناسایی و دسته بندی کدها نموده و بر اساس ساختار اقدام به رتبه بندی می نمایند.
نحوه کار با اسکیما برای نشانه گذاری سایت چگونه است؟
همانطور که اشاره شد Schema Markup یکی از راه های کسب رتبه بالاتر در گوگل از طریق بهینه سازی سئو سایت، افزایش تعداد کلیک ها و بازدیدها محسوب می شود.
نشانه گذاری اسکیما به روشهای مختلفی امکان پذیر است. استفاده از Google Tag Manager، Google Webmaster Tools، Microdata و JSON-LD می توان برای اینکار اقدام نمود. برای آشنایی با نحوه نشانه گذاری اسکیما به تشریح ساده ترین و بهترین روش کدگذاری سایت از طریق وب مستر تولز به شرح ذیل می پردازیم.
- ابتدا از طریق Webmaster Tools به قسمت Structured Data Markup Helper وارد شوید. در این قسمت گزینه های مختلفی مانند مقاله، کسب و کارهای محلی، رستوران ها، فیلم ها و غیره را مشاهده می نمائید. این آیتم ها در حقیقت نوع داده هایی را که می خواهید برای آنها نشانه گذاری اسکیما کنید را نمایش می دهند. در ادامه با انتخاب مقالات یا Articles به عنوان رایج ترین نوع داده ها شروع می کنیم .
- در مرحله بعد باید آدرس و یا URL صفحه ای را که قصد نشانه گذاری اسکیما آنرا دارید در پائین صفحه فوق وارد نمائید. با کلیک کردن بر روی دکمه Start Tagging جستجو کنید.
- پس از جستجوی آدرس داده شده صفحه مورد نظر در سمت چپ و کادر حاوی اطلاعات مرتبط با صفحه در سمت راست نمایان می شوند.
- در این مرحله عناوین و یا موارد نشانه گذاری را مشخص نمائید. سپس با انتخاب گزینه نام در باکس باز شده این اطلاعات در کادر سمت چپ نمایش داده می شود.
- پس از انتخاب موارد مورد نظر بر روی دکمه Create HTML کلیک کرده تا کد مد نظر ایجاد شود.
- در مرحله بعد کد نشانه گذاری اسکیما را بروی منبع کد گذاری سایت اضافه نموده و دکمه اتمام را کلیک نمائید.
کار شما در اینجا به اتمام می رسد. برای مشاهده نتایج کار نشانه گذاری اسکیما می توانید از ابزار Structured Data جهت نمایش اطلاعات مد نظر خود استفاده نمائید. بدین ترتیب می توانید از نتیجه کار خود مطلع شوید. در صورتی که نتایج نمایش داده شده یا Rich Snippet مورد قبول شما واقع نگردید می توانید دوباره مراحل فوق را تکرار نموده و قسمت های مورد نظر را ویرایش کنید.
اجرای اسکیما در سایت های پرستاشاپ ، وردپرس و …
انواع شیوه های سئوی سایت مانند نشانه گذاری اسکیما موجب بهینه سازی سایت و محتوای آن برای موتورهای جستجو می گردد.
بهینه سازی سایت موجب درک بهتر سایت توسط گوگل شده و با کسب رتبه بالاتر و افزایش کلیک از طرف کاربران مواجه خواهید شد.
یکی از پلتفرم های سایت که همخوانی و سازگاری بالایی با موتورهای جستجو دارد قالب وردپرس است. امکانات گسترده موجود در وردپرس به شما این امکان را می دهد که سئو سایت کاملی را داشته باشید.
توصیه می شود قبل از اینکه اقدام به نشانه گذاری اسکیما در سایت وردپرس نمائید ابتدا وضعیت سایت خود را مورد بررسی قرار دهید. به این معنی که با استفاده از ابزار Structured Data Testing محتوای مورد نظر خود را تجزیه و تحلیل نموده و برنامه ریزی برای پیاده سازی Schema Markup داشته باشید.
پس از بررسی نوبت به افزودن نشانه گذاری اسکیما در وردپرس است. شما برای اینکار دارای انتخاب های متعددی خواهید بود. با نصب پلاگین های مختلفی که در وردپرس تعبیه شده است می توانید به نشانه گذاری اسکیما سایت خود بپردازید.
پلاگین های سئو و اسکیما
از انواع پلاگین های وردپرس می توان به WP SEO Structured Data Schema، All in one Schema Rich Snippets، WP SSO Schema JSON-LD Markup و Markup Structured in Schema را نام برد. بدین ترتیب شما با ورود به قسمت پلاگین در وردپرس به قسمت مربوط به افزودن schema رفته و آنرا فعال نمائید. پس از نصب افزونه با ورود به بخش تنظیمات می توانید اقدام به تکمیل اطلاعات درخواستی نموده و از نصب افزونه بر روی سایت خود اطمینان حاصل نمائید.
با اتمام فرآیند نصب برنامه بصورت اتومات اقدام به نشانه گذاری اسکیما در سایت می نماید. اگر برای مقاله و یا صفحه خاصی از وب سایت تصمیم به نشانه گذاری دارید از منوی Schema به قسمت مورد نظر رفته و بطور اختصاصی را نشانه گذاری بپردازید.
نکته قابل توجه این است که پس از نصب و راه اندازی Schema Plugin بر روی سایت خود تنها چند دقیقه لازم است که نشانه گذاری اسکیما بر روی کلیه صفحات و مطالب شما انجام پذیرد. بنابراین با بررسی نحوه نمایش اطلاعات در صفحه جستجوی گوگل می توانید نتیجه را مشاهده نمائید.
همچنین افزونه های مختلفی برای کار در محیط وردپرس طراحی شده اند که بطور اتومات به نشانه گذاری اسکیما سایت می پردازند. به عنوان مثال افزونه WP Schema Pro را می توانید پس از دانلود و از قسمت داشبورد وردپرس فعالسازی کنید.
پس از اجرای تنظیمات و انتخاب طرح مورد نظر خود از شما در مورد صفحات و یا مقالات مد نظر پرسیده می شود. در این مرحله با انتخاب صفحه مورد نظر و درج آدرس آنها به افزودن اطلاعات مفیدی که می خواهید از طریق نشانه گذاری اسکیما بر روی صفحه نمایش درج شود اقدام کنید. در آخر با انتخاب نوع طرح و دستورالعمل های مربوطه درخواست نشانه گذاری خود را تکمیل نمائید.