ویپ و اصطلاحات آن

فناوری voip به معنای انتقال صدا بر روی پروتکل اینترنت یک تکنولوژی قوی برای ارسال و دریافت تماس های تلفنی از طریق اینترنت می باشد.

 تکنولوژی VOIP
فناوری ویپ به معنای انتقال صدا بر روی پروتکل اینترنت یک تکنولوژی قوی برای ارسال و دریافت تماس های تلفنی از طریق اینترنت می باشد. تلفن IP ، تلفن اینترنتی و یا تلفن دیجیتالی دیگر نامهای ویپ می باشند. ویپ از فناوری دیجیتال استفاده می کند و نیازمند یک اتصال Broadband نظیر DSL می باشد. VoIP قابلیت این را دارد که روش کار سیستم های تلفنی را کاملا متحول کند. سیستم تلفنی VoIP به شبکه داخلی تان متصل می شود. در حقیقت شبکه LAN همانند ستون فقرات این سیستم ها عمل می کند به این صورت که تلفن های مبتنی بر VoIP و سرویس دهنده VoIP را به VoIP PBX متصل می نماید. این موضوع سیستم تلفنی VoIP را به سیستم تلفنی ای تبدیل می کند که از تکنولوژی IP برای برقراری تماس ها و مدیریت اتصال به اینترنت استفاده می کند تا بتواند سرویس های VoIP را ارائه دهد. بیشتر آنها می توانند مستقیما به خطوط شهری نیز متصل شوند, به این ترتیب می توانید به طور همزمان از VoIP و خطوط شهری برای برقراری تماس هایتان استفاده کنید. ویپ یک روش برای تبدیل سیگنال های آنالوگ صوت به سیگنال دیجیتال می باشد که از طریق اینترنت منتقل می شود. ویپ یک روش مجازا رایگان برای برقراری ارتباطات تلفنی در هر جای دنیا است.

ویپ چگونه کار می کند؟

از طریق ویپ مي توان يک سيگنال را به صورت ديجيتال و در يک مسافت طولاني ارسال نمود. بدين منظور مي بايست قبل از ارسال آن را با استفاده از يک مبدل آنالوگ به ديجيتال (ADC) از حالت آنالوگ به دیجیتال تبدیل و سپس ارسال کنند و در نقطه پایانی انتقال، با استفاده از یک مبدل دیجیتال به آنالوگ (DAC) مجددا آن را به آنالوگ تبدیل نمایند. در ابتدا ، صدای دیجیتال شده در بسته های اطلاعاتی قرار می گیرد و پس از ارسال در مقصد مجددا به صوت تبدیل می گردد. با ذخیره اطلاعات به فرمت دیجیتال می توان بر روی آنها کنترل بهتری انجام داد؛ مثلا می توان آنها را فشرده ، مسیر آنها را تعیین و یا آنان را به یک فرمت دیگر تبدیل نمود. اغلب شرکت های تلفنی سنتی هزینه سرویس های اضافی را در صورت حساب شما می گنجانند ، در حالیکه اگر از سرویس دهنده های VoIP استفاده کنید این سرویس ها استاندارد به حساب می آید. سرویس هایی از قبیل:

  • Caller ID
  • Call Waiting
  • Call Transfer
  • Repeat Dialing
  • Return Call
  • Three-Way Dialing

کدک های ویپ :

کدک ها استانداردهایی برای تبدیل داده های صوتی از آنالوگ به دیجیتال و بالعکس می باشند که براساس نحوه فشرده سازی و بسته بندی داده ها، نام گذاری و گروه بندی می شوند. بطور کلی می توان گفت کدک ها سیگنال های صوتی را دریافت کرده و آنها را براساس استانداردهای تعریف شده برای آن کدک تبدیل به داده های دیجیتالی و قابل انتقال بر روی شبکه می کنند. برعکس این عمل نیز توسط آنها انجام می پذیرد، یعنی گرفتن داده های دیجیتالی از شبکه و تبدیل آنها به سیگنال های صوتی. به این دو عمل رمز گذاری و رمز گشایی گفته می شود.
کدک ها براساس نحوه دسته بندی داده ها و میزان فشرده سازی و همچنین تاخیر آنها گروه بندی و مقایسه می شوند. هر چه کدک داده ها را فشرده تر بسته بندی کند، یقینا بسته ها کوچک تر شده و برای یک مکالمه، پهنای باند کمتری تقاضا می کنند. اما این نوع کدک ها به دلیل عملیات فشرده سازی سنگینی که انجام می دهند هم بار زیادی از پردازنده خواهند گرفت و هم کیفیت مکالمه را تا حدودی کاهش خواهند داد. هرچه از کدک هایی استفاده شود که فشرده سازی کمتری انجام می دهند ، پهنای باند بیشتری نیاز خواهد بود همچنانکه معمولا در این وضعیت تاخیر سیستم نیز کمتر است. ضمنا پردازنده سرور و دستگاه نهایی بار کمتری خواهند داشت و کیفیت مکالمه بالا خواهد رفت.

معرفی برخی از پروتکل های ویپ :

تمامی اجزاء یک سیستم ارتباط ویپ (VoIP) می بایست با زبانی شناخته شده برای همدیگر، باهم صحبت کنند تا زبان هم را متوجه شوند، به این زبان مشترک یک پروتکل می گویند.
(Session Initiation Protocol) SIP  : در دنیای ویپ پروتکل های زیادی وجود دارد، اما یک پروتکل استاندارد غالب اکثر ارتباطات و سیستم های تلفنی است و آن پروتکل SIP نام دارد. پروتکل SIP علاوه بر امکان برقراری مکالمه صوتی، امکان انتقال تصویر و پیام را نیز دارد، این پروتکل یکی از استاندارد های تعریف شده درIETF است. سازگاری با ساختار اینترنت و سادگی پیاده سازی از جمله دلایل عمده محبوبیت این پروتکل می باشند.SIP یک پروتکل کنترل (سیگنالینگ) لایه کاربرد جهت ایجاد ، تغییر و از بین بردن Session است. پروتکل SIP یک ساختار متنی دارد و از این لحاظ بسیار شبیه پروتکل Http است، و البته برای ما فارسی زبان ها جالب است بدانیم متن ارسالی آن بر پایه UTF8 است و قابلیت انتقال متون فارسی را نیز دارد. این پروتکل به طور پیشفرض بر روی پورت ۵۰۶۰ UDP و ۵۰۶۰ TCP کار می کند که البته پورت قابل تغییر است. وقتی یک مکالمه با این پروتکل برقرار می شود، آشنایی با پیام های ارسالی برای یک متخصص ویپ الزامی است، در بسیاری از نرم افزار ها با نام این پیام ها مواجه خواهید شد، بخصوص برای نظارت بر عملکرد این پروتکل.

پیام Invite: هرگاه یک کاربر بخواهد درخواست برقراری ارتباط با مقصدی را بکند این پیام ایجاد می شود. درواقع Invite برای سرور ارسال می شود تا ارتباط را با مقصد برقرار کند. البته در سناریو های مختلف ممکن است این درخواست بواسطه یک پراکسی به سرور منتقل شود.

پیام ACK : برای تایید نهایی انجان یک عمل ارسال می شود، مثلا وقتی عملیات hand shake صورت گرفت برای تایید انجام موفق این عمل یک پیام ACK ارسال می گردد.

پیام : BYE درخواست برای قطع session یا همان مکالمه برقرا شده می باشد.
پیام : Register یک پیام برای درخواست رجیستر شدن روی سرور که البته در سناریو ما مشاهده نمی کنید چون فرض این است داخلی ما قبلا رجیستر شده است.

 H.323 : H.323 تدوین شده توسط موسسه ITU-T ارتباط بین تجهیزات متفاوت تلفنی و چندرسانه ای را در شبکه های IP برقرار کرده و ارتباط صوت ، ویدئو و داده را به صورت بلادرنگ فراهم می کند. پروتکل H.323 مجموعه ای از رویه های ایجاد مکالمه و مذاکره را تعریف می کند. مهم ترین آن ها در برنامه کاربردی VoIP ،H.225 ،H.323 ،H245 و اعضای سری های سیگنالینگ Q.900 میباشند. H.323 گروهی از کد گذارهای صوت برای ارتباطات VOIP ، مانند سری های G.700 را نیز مشخص می کند.

 :IAX این پروتکل جدیدتر از پروتکل های SIP و H.323 است و به تازگی به جمع پروتکل های VoIP پیوسته است. IAX پروتکل اختصاصی Asterisk شناخته میشود. IAX2 از پروتکل دیاگرام داده (UDP) غالبا روی پورت ۴۵۶۹ برای ارتباط بین دو طرف و انتقال سیگنال و داده استفاده می کند.

 :MGCP مخفف Media Gateway Control Protocol می باشد که یک پروتکل کنترلی و سیگنالینگ برای اتصالات VOIP می باشد. بعضی از تلفن های سیسکو از پروتکل MGCP پشتیبانی می کنند. MGCP— پروتکل تکمیلی برای هر دوگروه H.323. و SIP می باشد که به عنوان یک پروتکل داخلی بین کنترل کننده دروازه رسانه ها و دروازه رسانه طراحی شده است. در این پروتکل MGC در وهله اول دسته تمام پردازش تماس از طریق ارتباط با شبکه های IP را از طریق ارتباط مستمر با سیگنالینگ IP دستگاه می باشد، برای مثال یک سرور SIP و یا H.323 Gatekeeper.

 :T.38پروتکل ارسال فکس از طریق اینترنت می باشد.

: RTPپروتکل انتقال بلادرنگ

 : SCCPپروتکل اختصاصی سیسکو جهت کنترل ترمینال شبکه بین ایستگاه های کاری و Call Manager های سیسکو می باشد که ابتدا توسط سلسیوی ابداع گردید اکنون مالک و معرف سیسکو می باشد.

 : TLSپروتکل SIP استفاده از TLS را توصیه می کند. به منظور فراهم ساختن پوشش و یکپارچگی علامت دهی اطلاعات SIP بر روی شبکه TLS این امکان را به برنامه های کلاینت روی سرور می دهد که همدیگر را به رسمیت بشناسند. انتقال الگوریتم های رمزگذاری ، ایجاد کلید های پنهانی قبل از ارسال علامت دهی اطلاعات بر روی شبکه از دیگر وظایف این پروتکل می باشد.

 : STUNیک پروتکل برای کمک به مسیر یابی بسته های دستگاه های ویپی است که پشت NAT و مسیریاب قرار گرفته اند.

 : RSVPپروتکل SIP می تواند از RSVP به منظور رزرو منابع شبکه همچون رزرو پهنای باند پیش از برقراری جلسه رسانه ای استفاده کرده و این اطمینان را به کاربر بدهد که منابع قبل از آنکه هشداردهنده خبر یک تماس ورودی را بدهد آماده اند.

اصطلاحات رایج فناوریVoIP  :

PSTN : شبکه عمومی سوییچ تلفن یا همان مخابرات می باشد که بعنوان شبکه تلفن ثابت نیز از آن یاد می شود.

 ISDN : مخفف عبارت جهانی Intergeated Service Digital Network می باشد و بعنوان یک شبکه مخابراتی دیجیتال عمومی به کار می رود. با استفاده از ISDN امکانات جدیدی برای ارتباط دیتا بوجود می آید. اکنون پس از استفاده وسیع ISDN بصورت باند باریک، زمان اجرای باند پهن ISDN براساس تکنیک          [ATM1] فرا رسیده که بعنوان یک شبکه باند پهن جامع سرویسهای مخابراتی در نظر گرفته می شود.

PBX : مرکز تلفن سانترال می باشد که یک شبکه خصوصی است که درون سازمان ها و شرکت ها مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه سانترال شماره های شهری (شماره تلفن دریافت شده از طرف شرکت مخابرات یا PSTN) سازمان را بین کاربران به اشتراک می گذارد و امکان استفاده از خطوط شهری و تماس با خارج از سازمان را برای همه کاربران فراهم می سازد.

RFC  : یادداشت های منتشر شده IETF که روش ، رفتار ، تحقیقات و نوآوریهای تصویب شده در زمینه اینترنت و سیستم های متصل به آن را توضیح می دهند و دارای شماره منحصر بفردی می باشد.

QoS : در شبکه های مبتنی بر (Packet-Switched) بسته به مکانیزم کنترل ذخیره منابع ، جهت دستیابی به کیفیت سرویس مناسب اطلاق می گردد.

IVR : اسخگوی خودکار با امکان تعریف چندین پاسخگو در زمان های مختلف روز (به عنوان مثال : ساعات اداری و غیر اداری)

DID : قابلیت شماره گیری داخلی ها از بیرون

Trunk : به درگاه ورودی برای سیستم های ویپ گفته می شود. این درگاه می تواند ورودی شهری باشد که به آن PSTN Trunk گفته می شود و یا می تواند از روی شبکه و یا پروتکل SIP باشد که به آن SIP Trunk گفته می شود. بنابراین به هر مسیر و درگاه که به سیستم, تماس ارسال و دریافت نماید Trunk گفته می شود.

Extension : منظور از Ex همان خطوط داخلی می باشد که بر روی سیستم های قدیمی وجود دارد و معمولا بین ۳ تا ۴ رقم تعریف می شود.

DialPlan : عریف مسیری برای هدایت و مسیردهی تماس ها است. بطور مثال شما یک Dialplan در استریسک تعریف می کنید که وقتی کسی از بیرون زنگ زد، پیام خاصی پخش و به داخلی خاصی وصل بشود.

SIP Forking  : ین فرآیند یکی از ویژگی های قدرتمند SIP بحساب می آید و بدین شکل است که از طریق یک اکانت SIP می توانیم با چندین اکانت SIP دیگر بطور همزمان تماس بگیریم.

Auto-Attendant : به معنای اپراتور خودکار می باشد.اپراتور خودكار فهرستي را در اختيار تماس گيرندگان قرار مي دهد تا با استفاده از سيستم تلفني به بخش يا داخلي مورد نظر خود وصل شوند. تا ارتباط افراد با بخشهای مختلف یک سازمان را به راحتی برقرار نمايد. در این سیستم می توان واحدها ، بخشها ، افراد موسسه یا سازمان را با کدهای اختصاصی تعریف نمود تا افرادی که با شرکت یا سازمان تماس می گیرند بتوانند به سرعت به بخش مربوطه متصل گردند. همچنین امکان تعریف یک سری عملیات خاص در شرایط خاص نیز وجود دارد. برای مثال در صورت عدم پاسخگویی یک داخلی میتوان تماس گیرنده را به یک داخلی دیگر ، صندوق صوتی و یا صندوق فکس هدایت کرد. در صورت نیاز میتوان تماس ورودی را بطور نامحسوس(بدون نیاز به سرویس انتقال مکالمه مخابرات) به خط شهری یا موبایل خاص منتقل نمود.

Echo Cancellation : قابلیت حذف اکو می باشد و به منظور بهبود کیفیت صدا به کار می‌رود.

Fax : امکان ارسال و دریافت فکس

FoIP : امکان ارسال و دریافت فکس از طریق اینترنت

FXS : اينترفس يا پورتي است كه خط آنالوگ تلفن را به دستگاه مشترك ميرساند يا به عبارت ديگر اين پورت همان سوكت روي ديوار خانه هاست كه تلفن ها به آن وصل ميگردد و وظيفه آن انتقال Dialtone, انرژي برق يا Battery current و ولتاژ برقي كه براي بصدا در آمدن زنگ تلفن لازم است ميباشد.

FXO : پورتي هست كه گيرنده خط آنالوگ بوده و معمولا همان پورتي هست كه روي دستگاه تلفن يا فكس مشاهده ميكنيد و وظيفه آن اعلان حالت قطع يا وصل بودن گوشي به خط يا همان زماني که گوشی را از روي خود دستگاه تلفن برميداريم يا دوباره ميگذاريم .

Gateway : دستگاهی است که خطوط تلفن معمولی (آنالوگ) را به اینترنت وصل می کند.در یک سیستم ویپ گیتوی اهمیت بسیاری دارد . بدون گیت وی نمی توان سیستم تلفنی براساس اینترنت (IP) را به سیستم تلفنی سنتی متصل نمود.

ATA : مبدل های تلفنی یا آداپتورها تجهیزاتی هستند که تلفن های آنالوگ معمولی را به تلفن های IP تبدیل می کنند تا در سانترال های نوین مورد استفاده قرار بگیرند.برعکس گیتوی ها، ATA ها فقط دارای یک یا دو پورت FXO یا FXS می باشند.مبدل ها برای کاهش هزینه های ارتباطی راه دور از طریق تبدیل تلفن های آنالوگ به تلفن های IP بسیار مناسب هستند.

IP Phone : تلفن VoIP تلفنی است که قابلیت اتصال به شبکه کامپیوتری را دارد و حداقل یک نوع پروتکل کنترل تماس تلفنی (مثلا پروتکل SIP و یا H.323) را پشتیبانی می کند. به این تلفن ها گاهی تلفن آی پی (IP Phone) یا تلفن شبکه نیز می گویند. تلفن های VoIP از نظر قابلیت و کارایی بسیار متفاوت هستند. ساده ترین نوع این تلفن ها حتی نمایشگر ال سی دی نیز ندارد و به عنوان مثال برای هتل ها استفاده می شود. انواع گران قیمت تر حتی می توانند مکالمات تصویری با کیفیت بالا (HD) نیز برقرار کنند. اما به هر صورت به تمامی تلفن هایی که VoIP را پشتیبانی کنند و به شبکه متصل شوند تلفن VoIP یا تلفن IP می گویند.

IPPBX : سیستم ویپ سانترال یا یک سیستم کامل تلفنی می باشد که امکان دریافت و انتقال تماس های تلفنی را بر روی بستر شبکه فراهم می کند. این سیستم دارای تمام ویژگی های سانترال های حرفه ای سنتی بعلاوه ویژگی های حرفه ایی که سانترال های معمولی فاقد آنها هستند یا با هزینه بسیار بر روی آنها باید پیاده سازی کرد می باشد.

GSM : شبکه مبتنی بر مدل لانه زنبوری که عمومی ترین استاندارد جهت تجهیزات موبایل می باشد.

IAX : پروتکل اختصاصی استریسک با RFC 5456

IETF : کمیته استاندارد سازی اینترنت

ITU : کمیته بین المللی مخابرات

NAT : NAT  به یک دستگاه مجاز در اینترنت اجازه می دهد بصورت یک روتر عمل نماید و در واقع به عنوان واسط بین یک شبکه محلی و اینترنت عمل می نماید.

PCM : نمایش دیجیتالی یک سیگنال آنالوگ بصورت بازه های ۰ و ۱. همچنین به عنوان استانداری در صوت و تصویر دیجیتال نیز استفاده می شود.

RTP : پروتکل انتقال بلادرنگ

SS7 : مجموعه ای از پروتکل های سیگنالینگ تلفنی که برای راه اندازی اکثر PSTN ها بکار گرفته می شود.

T.38 : پروتکل ارسال فکس از طریق اینترنت می باشد.

STUN : یک پروتکل برای کمک به مسیر یابی بسته های دستگاه های ویپی است که پشت NAT و مسیریاب قرار گرفته اند.

Call Park : قرار دادن یک تماس در حالت انتظار و دادن این قابلیت به داخلی دیگر بطوری که تماس را پاسخ دهد.

Call Transfer : امکان انتقال تماس به یک داخلی دیگر را فراهم می سازد.

Hold : یک تماس برقرار شده را به حالت انتظار میبرد و یا از حالت انتظار خارج می کند.

DND : در صورت فعال کردن این کلید تلفن شما دیگر زنگ نمی خورد و تماس های دریافتی را به Voicemail هدایت می کند. (البته در صورت انجام تنظیمات مربوطه)

Fallow Me : فوروارد کردن اتوماتیک تماس ها به مقصد مورد نظری که در آن هستید.

Least Cost Routing : تغییر مسیر دادن تماس ها از شبکه های ثابت _موبایل به تماس های ارزان تر موبایل_موبایل

Call Pick Up : قابلیت هدایت تماسی که در حال زنگ خوردن است به تلفنی که شما در حال حاضر از آن استفاده می کنید.

Speed Dial : امکان شماره گیری سریع را برای تلفن هایی که پر کاربردند به کاربر می دهد.

ACD : ACDیا توزیع کننده اتوماتیک تماس، وظیفه مسیردهی به تماس های ورودی به یک سیستم تلفنی را بر عهده دارد.ACD همچنین با عنوان “Automated Call Distribution” نیز شناخته می شود و معمولا بخشی از یک سیستم کامپیوتری تلفنی (CTI) یا یک IP PBX است، وظیفه مسیر دهی تماس ها به گروه ها، اپراتورها و یا دپارتمان های یک سازمان را بر عهده دارد .پیش از این به دلیل هزینه های گزاف به کارگیری سیستم­هایی که از ACD پشتیبانی می کنند ، این سرویس تنها در سازمان هایی با حجم عظیم تماس های تلفنی دیده می شد، اما امروز به مدد نرم افزارهای مأخذ آزاد -و در راس آنها استریسک- این سرویس در شرکتهای بسیار کوچک نیز قابل استفاده است .

Call/Contact Center : مرکز تماس یا (Call/Contact Center) مرکزی ست جهت تمرکز ارتباط مشتریان با سازمان ها ، که از این طریق سازمان ها می توانند در یک فرآیند صحیح ، اطلاعات مناسب را به مشتریان ارائه کنند و یا از آنان دریافت نمایند . در ساده ترین حالت مرکز تماس از یک مرکز تلفن (PBX) که به نرم افزار مدیریت مشتریان (CRM) متصل شده است، تشکیل می شود . آنچه که میان Call Center و Contact Center تفاوت ایجاد می کند کانال های ارتباطی مشتریان با این دو نوع مرکز تماس است . در Call Center تنها کانال ارتباطی مشتریان و سازمان¬ها از طریق برقراری تماس صوتی ست در صورتی که در Contact Center ابزارهای متفاوتی نظیر پست الکترونیکی ، SMS ، پورتال تحت وب و … جهت برقراری ارتباط در نظر گرفته می شود. در زبان پارسی از عبارت مرکز تماس جهت هر دو مفهوم (Call Center و Contact Center) استفاده می شود.

Codec : Codec  مخفف (Coding/Decoding) و عبارتست از مجموعه روش ها و الگوریتم های فشرده سازی صدا و تصویر جهت انتقال بر رسانه هایی با محدودیت پهنای باند . codec بنا به موارد استفاده های گوناگون ، انواع مختلفی نیز دارد . به عنوان مثال در انتقال صوت ، اگر محدودیت پهنای باند وجود نداشته باشد و کیفیت صوت بالا مورد نیاز باشد از G711 Codec استفاده می شود ، در صورتی که G723 در زمان وجود محدودیت پهنای باند مورد استفاده قرار می گیرد .

DAHDI : DAHDI مخفف عبارت (Digium Asterisk Hardware Device Interface) است، این نام اختصاری از روز نوزدهم ماه می سال ۲۰۰۸ به عنوان جایگزین Zaptel به کار می رود. DAHDI مجوعه از درایورها جهت راه اندازی سخت افزارهای تلفنی با نرم افزار استریسک است.

G.711 :G.711 استاندارد فشرده سازی صوت است که در سال ۱۹۷۲ توسط ITU-T استاندارد شده است. این استاندارد همچنین با نام PCM (Pulse code modulation)نیز شناخته می شود و در بسیاری از پروتوکل ها و تکنولوژی مانند (H323) به عنوان استاندارد اصلی انتقال صوت مورد استفاده قرار می گیرد.G.711 در  FAXoIPاصلی ترین متد ماژولاسیون است.

IP PBX : مرکز تلفن تحت شبکه (IP PBX, IPBX) سیستمی ارتباطی ست که جهت امکان برقراری ارتباطات صوتی، تصویری و متنی بر بستر شبکه های کامپیوتری طراحی شده است . مراکز تلفن تحت شبکه یا آنچه که به اختصار IP PBX نامیده می¬شود با استفاده از درگاه های مناسب قابلیت برقراری ارتباط با شبکه های مخابراتی مختلف نظیر TDM را دارند . پیش بینی می شود که این مراکز تلفن تا سال ۲۰۱۵ به صورتی پیشرفت کنند که تمامی ابزارهای ارتباطی را فراهم آورند و به کلام واقعی مصداق سیستم های ارتباطات یکپارچه باشند .

VoiceMail : صندوق پست صوتی (VoiceMail, VM, Vmail, VMS) که گاهی اوقات messagebank نیز نامیده می شود ، یک سیستم متمرکز جهت مدیریت پیغام های صوتی ست . با پیشرفت علوم مخابرات و ارتباطات ، صندوق پست صوتی در سیستم های یکپارچه ارتباطی گنجانده شده است . سیستم های یکپارچه ارتباطی می توانند روش های متفاوتی را جهت دسترسی به صندوق پست صوتی فراهم کنند؛ پست الکترونیکی و دسترسی از طریق وب نمونه هایی از این روش های دسترسی هستند.

VoIP :VoIP تکنولوژی انتقال صوت بر روی شبکه های کامپیوتری ست . این تکنولوژی در ابتدا تنها به واسطه صرفه جویی اقتصادی در ارتباطات راه دور عمومیت یافت ، اما امروزه با توجه به پیشرفت چشمگیر و رو به فزونی تکنولوژی شبکه های کامپیوتری ، VoIPدر محدوده وسیع تری از نیازهای ارتباطی مورد استفاده قرار می گیرد . استاندارد ها و پروتوکل های فراوانی جهت استفاده از این تکنولوژی بسط داده شده است . از H.323 و SIP می توان به عنوان معمول ترین و پر استفاده ترین پروتوکل های این فن آوری نام برد .

Zaptel : پروژه Zaptel از ماه می سال ۲۰۰۸ به DAHDI تغییر نام یافت . DAHDI مجموعه از درایورها جهت نصب و استفاده از سخت افزارهای تلفنی بر روی پلاتفرم استریسک می باشد.
Asterisk : استريسک يک نرم افزار ماخذ آزاد جهت يکپارچه سازي روشهاي ارتباطي (Unified Communications) است که در سال ۱۹۹۹ توسط مارک اسپنسر مدير عامل شرکت ديجيوم در قالب GNU/GPL پايه گذاري شده. استريسک گامی asterisk.jpgاست در جهت عموميت بخشيدن به روشهای گوناگون ارتباطی مبتنی بر شبکه های کامپيوتری و محيطی برای ارتباطات تلفنی, تصويری و کاربريهای مرتبطی نظير IM, Call/Contact Centre و…