9 مهارت مورد نیاز سئو
جستجوهای مربوط به مهارت مورد نیاز سئو برای بررسی راهنمای مسیر شغلی پردرآمد سئو کار ها ما را به چه نتایجی می رساند ؟
چگونه کارشناس سئو شویم؟
استخدام کارشناس سئو
چگونه سئو کار حرفه ای شویم؟
متخصص سئو چیست
بگذارید یک قدم به عقب برویم 🙂
اشتباه نکنید ; اصلا نمی خواهیم درباره سوالات و کلمات کلیدی مثل سئو چیست ؟ سئوکار کیست ؟ و یا چرا باید سئوکار شویم ؟ مطلب بنویسیم !
ما برای کسانی مطلب دقیق و بدرد بخور می نویسیم که می دانند سئو چیست، سئو کار کیست و چرا باید سئوکار شود 🙂
کسانی که علاقه مند سئو هستند و نمی خواهند وقت و استعداد خود را در این رشته هدر دهند.
فقط نمیدانند کدام مهارت مورد نیاز سئو آنها را سئو کار حرفه ای تری می کند و با کدام توانایی ها سریع تر کارشناس سئو یا متخصص سئو می شوند.
Table of Contents
چند گام برای مهارت در سئو
1- ویژگی های فردی سئو کار
مهمترین مهارت فردی گه زودتر از هر مهارت فنی سئو خودنمایی می کند ویژگی فردی سئو کار هست.
- صبوری و شوخ طبعی ، شاید کمی توان جسمی و تسلط روانی
در سئو با عجایبی روبرو هستیم ، گاهی از درگیری با هم تیمی ها ، گاهی از رفتار عجیب کارفرما.
اما باید کمی آرام بگیریم و بدانیم یک سئو کار کاربلد هستیم که کار ما مسئله مرگ و زندگی نیست، بلکه فقط یک بازاریابی است.
این کار روزانه نتیجه نمی دهد ، این کار یک پروژه چند ماهه و چند ساله است که باید صبور باشیم.
هر چقدر هم این شغل اضطرابآور باشد، میتوانیم بخشی از آن را به فردا موکول کنیم و داشتن حس شوخطبعی کار را برایمان لذتبخشتر و مفیدتر میکند.
چرا گفتیم توان جسمی : روزی را تصور کنید که راهکارهای شما برای بهینه سازی رتبه یک سایت جواب نداده و شما ممکن است ساعتها بدون آنکه متوجه شوید پشت میزتان بدون هیچ حرکتی دنبال راه حل بوده اید.
اگر تا آن موقع دچار روان پریشی و نیازمند بستری در بیمارستان اعصاب و روان نشوید ، احتمالا آسیبهایی به مفاصل و ماهیچههای شما به عنوان یک سئو کار وارد میشود که قطعا یکی از چالشهای این شغل است .
2- مهارتهای اجتماعی سئو کار
نظر شخصی من این هست که افراد باید انگیزه و توانایی سازگاری با افراد و محیط کاری داشته باشند مخصوصا در خصوص استخدام به عنوان سئو کار.
اما نه به این معنی که به تنهایی سئو کار نشوید ، اصلا .
بسیاری از سئو کاران توانمند فریلنسر هستند و تک و تنها یک لشکر هستند.
3- درک اصول سئو و نحوه کار موتورهای جستجو
برای اینکه متخصص شوید با اصول اولیه شروع کنید.
باید آشنایی کامل به قوانین و الگوریتم های موتورهای جستجو داشته باشید و بدانید که کاربران و موتورهای جستجو چگونه با هم تعامل دارند .
یادگیری اصول اولیه سئو در سه مؤلفه خلاصه میشود:
- انواع محتوایی که کاربران میخواهند، انتظار دارند یا نیاز دارند. همه چیز در مورد تولید محتوا و سئو به قصد کاربر بستگی دارد.
- درک دقیق از نحوه عملکرد موتورهای جستجو.
- یادگیری کار با ابزارها و تکنیکهای مورد نیاز برای بهینه سازی وبسایتها.
وقتی از زیربنای سئو باخبر باشید و تمام بایدها و نبایدهای آن را بدانید، به خوبی میتوانید تمام تکنیکها را بر روی وبسایتها اعمال کنید.
موتورهای جستجو به طور کلی هنگام رتبه بندی یک وبسایت سه مرحله زیر را دنبال میکنند:
۱- کرال کردن
تمام موتورهای جستجو رباتهایی دارند که کار آنها کرال کردن (Crawling) و یا همان اسکن کردن وبسایتها و صفحات آن است. کرال کردن صفحات وبسایت، محتوای شما را در نتایج جستجو قرار میدهد.
۲- ایندکس کردن
در این مرحله وبسایت و صفحات آن به نتایج جستجو اضافه میشود. اگر وبسایت شما و صفحات مورد نظر شما در فهرست نتایج موتور جستجو نباشد، شانس دیده شدن توسط کاربر را از دست خواهید داد.
۳- رتبه بندی
وقتی چیزی را در گوگل تایپ میکنید، مرتبطترین وبسایتها در نتایج جستجو ظاهر میشوند. این نتایج بر اساس فاکتورهای مختلفی از جمله موقعیت جغرافیایی، زبان، تجربه کاربری و غیره میباشد.
عوامل متعددی وجود دارد که موتورهای جستجو از آنها برای تجزیه و تحلیل و تعیین ارتباط یک وبسایت با کلمهای که کاربر جستجو کرده، استفاده میکنند. گوگل اغلب این موارد را فاش نمیکند، اما با این حال افراد حرفهای در این حوزه به دنبال این فاکتورها میروند و از آنها برای بهینه سازی وبسایتها استفاده میکنند. یک متخصص سئو باید از فاکتورهای مهم در رتبه بندی صفحات وب، آگاه باشد و موارد زیر برخی از مهمترین فاکتورها در رتبه بندی وبسایتها میباشد:
- سن دامنه، URL و آتوریتی آن
- لینکها
- بهینه سازی وبسایت در نسخه موبایل
- محتوای بهینه شده و با کیفیت
- سرعت لود صفحات (از جمله سرعت صفحات وبسایت در نسخه تلفن همراه)
- در دسترس بودن و همچنین امنیت سایت
- تعامل کاربران در شبکههای اجتماعی هر وبسایت
- سئو تکنیکال
- تجربه کاربری.
4- استفاده از ابزارهای سئو
کار با Google Analytics و Google Search Console
سئو کاران از ابزارهای متنوعی برای بهینه سازی محتوا و تجزیه و تحلیل کارایی آنها استفاده میکنند.
شما باید گزارشات مربوط به افزایش ارگانیک ترافیک سایت را بررسی کنید و تعیین کنید کدام یک از تاکتیک های شما باعث این افزایش شده است.
باید افت سایت در نتایج گوگل را بررسی کرده و ریشه های اصلی این افت را پیدا کنید. برای افزایش بازدهی کمپین سئو، باید اطلاعات مربوط به هزاران کلمه کلیدی را دریافت کنید و باید بفهمید کدام یک از کلمات و عبارات بیشتر به مخاطبان شما پاسخ می دهند (و چرا).
پایه و اساس سئو همیشه یادگیری کار با Google Analytics و Google Search Console است و در واقع این دو برای انجام کارهای سئو بسیار مهم هستند.
به طور خلاصه این دو ابزار اطالاعات مفیدی به شما میدهند که میتوانید از آنها برای بهبود وبسایتها استفاده کنید. میشه گفت تخصص در سئو با تسلط بر این دو ابزار گره خورده است.
5- برنامه نویسی (در حد غلط گیری 🙂 )
شما به عنوان یک سئوکار باید بتوانید به سورس کد یک وب سایت نگاهی بیندازید و ویژگی های اصلی مربوط به سئو سایت خود را شناسایی کنید. همچنین باید بتوانید به سرعت و به راحتی کدهای سایت را تغییر دهید بدون اینکه سایت را خراب کنید.
هرچه بیشتر با HTML , CSS , JavaScript , jQuery , Ajax آشنا باشید بهتر، ولی نیازی نیست که برنامه نویس حرفه ای باشید. پلتفرم های CMS امروزی اغلب دارای ویژگی های سئو هستند و آشنایی با سیستم های مدیریت محتوا مانند : وردپرس و جوملا و … نقطه قوت است.
6- سئو تکنیکال
یکی از فنی ترین بخش های سئو شامل موارد زیر است :
آشنایی کامل به سئو OFF PAGE و ON PAGE
توانایی شناخت و آنالیز کلمات کلیدی داشتن استراتژی
آشنایی با لینک بیلدینگ همراه با استراتژی
اجرای کمپین های تبلیغاتی ، ایمیل مارکتینگ و …
درک مفهوم بازاریابی محتوا و آشنایی با اصول تولید محتوا
توانایی آنالیز رقبا ،مانیتور کردن رتبه سایت ها و افزایش رتبه سایتهای متفاوت و ارائه گزارش
7- استفاده از تکنیک های سئو
استفاده از تکنیک های سئو با سئو تکنیکال کاملا متفاوت است.
منظور ما سئو کلاه سیاه نیست بلکه ترفندهایی است که بصورت تجربی اثبات شده اند ولی قانون نشده اند.
یکی از ویژگی ها و وظایف کارشناس سئو این است که دانسته های خود را از حالت تئوری خارج کرده و آن ها را عملی کند.
سئو نظری نیست و عمدتا عملی است. نتیجه یادگیری سئو شما، در واقع فعالیت های عملی است که بر اساس اصول سئو انجام داده اید نه دانسته های تئوری شما.
بنابراین بد نیست گاهی در فوروم های ناخلف هم سری بزنید 🙂
8- رزومه خوب : برندسازی شخصی
ساخت رزومه خوب به معنی قبول همکاری در شرکت های بزرگ با دستمزد کمتر و یادگیری تجربی از متخصصین سئو است.
تبدیل شدن به یک کارشناس سئوکار استفاده از تجربه ها و راهنمایی های متخصصین و کارشناسان سئو با تجربه می باشد. در مسیر seo، با مشکلات زیادی روبرو خواهید شد که در بسیاری از موارد ممکن است که ندانید چه کاری باید انجام دهید.
برای داشتن روزمه خوب پیشنهاد می دهیم حتما ابتدا روی وب سایت خودتان کار کنید .
آزمون و خطا را روی وبسایت خود انجام دهید.
HTML را بیاموزید. تمامی تگها را یاد بگیرید و آنها را آزمایش کنید. موضوعی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید. این امر تولید محتوا را برای شما آسانتر میکند.
لطفا با دارای دیگران ریسک نکنید و آموزش نبینید.
روش دیگر کسب مهارت مورد نیاز سئو و دیجیتال مارکتینگ، و برند سازی، حضور در رویدادها است. کنفرانسها و وبینارها منابع بسیار خوبی برای یادگیری بیشتر در مورد جنبههای خاص بازاریابی محتوا و سئو هستند.
حضور در رویدادها فرصتی را برای شما فراهم میکند تا مستقیماً با متخصصان سئو صحبت کنید و آنها نیز شما را بشناسند.
9-داشتن استراتژی، تولید، بهینه سازی و ارتقا محتوا
سئو به تنهایی کافی نیست – سایر کانالهای بازاریابی (به عنوان مثال، شبکههای اجتماعی و ایمیل مارکتینگ) به موفقیت یا عدم موفقیت محتوای درج شده و موفیقت شما در به دست آوردن رتبه مناسب کلمات کلیدی شما کمک میکنند.
در پایان برخی منابع مفید یادگیری و کسب مهارت مورد نیاز سئو را معرفی می کنیم.
لیست بهترین منابع و ابزار یادگیری سئو
آیا میخواهید سئو را به شکل حرفهای و اصولی یاد بگیرید و خود را در این حرفه به عنوان مدعی معرفی کنید؟
لیست بهترین منابع یادگیری سئو که برای یادگیری استراتژیهای سئو، تاکتیکها، نکات، بایدها و نبایدهای آن نیاز دارید تا به این منابع مراجعه کنید.