بهترین آموزش سئوی سایت فروشگاه اینترنتی

آموزش سئو سایت فروشگاهی

در محتواهای گذشته به بررسی سئو دسته بندی سایت فروشگاهی پرداختیم.در همین راستا در این محتوا قصد داریم به صورت تخصصی آموزش سئو سایت فروشگاهی را به صورت دقیق بررسی کنیم.

اگر شما هم علاقه‌مند به این موضوع هستید که با یادگیری تکنیک‌های سئو سایت فروشگاهی و سئو محصولات رتبه صفحات خود را افزایش دهید و فروش خود را چندین برابر کنید، تا انتهای این محتوا با ما همراه باشید.

در نظر داشته باشید اقداماتی نظیر کیورد ریسرچ، رفع خطاهای 404، لینک سازی اصولی، موبایل فرندلی و… از مهم‌ترین بخش‌های سئو سایت فروشگاهی می‌باشد که تاثیر مستقیم در کسب رتبه بالا و افزایش ترافیک وب سایت‌ها دارد.
چک لیست سئو سایت فروشگاهی

به طور کلی سئو سایت فروشگاهی در دسته اقدامات بسیار مهم برای گسترش زمینه فعالبت کسب و کارها می‌باشد؛ به بیان بهتر هر چه بهینه سازی سایت اصولی انجام شود و کارشناسان سئو لینک سازی داخلی و خارجی را به بهترین نحو ممکن انجام دهند وب سایت در مدت زمان کوتاه‌تری موفق به کسب رتبه بالا در نتایج جستجوی گوگل می‌شود. مهم‌ترین موارد چک لیست سئو سایت فروشگاهی عبارت است از:

مراحل سئو سایت فروشگاهی
کیورد ریسرچ
طراحی استراکچر
استفاده از Schema Markup
بهینه سازی ساختار آدرس
رفع خطای 404
پجینیشن و یا لود مور
لینک سازی
نقشه سایت
موبایل فرندلی
سرعت بارگذاری
ساختار URL صفحات
متا تایتل
متا دیسکریپشن
تولید محتوا
لینک سازی داخلی
دکمه‌های اشتراک گذاری
تصاویر اورجینال و با کیفیت
ویدئو

سئو سایت فروشگاهی چیست؟

اساسا سئو سایت فروشگاهی با هدف کسب رتبه بالا در نتایج جستجوی گوگل انجام می‌شود که کاربران زیادی جذب وب سایت شوند و میزان درآمد کسب و کار به طور چشمگیری افزایش یابد؛ به عبارت دیگر تنها سایت‌های فروشگاهی می‌توانند با انجام اقداماتی نظیر انتخاب کلمات کلیدی پر جستجو، رفع ارورهای 404 و لینک سازی اصولی و… موفق به کسب رتبه بالا شوند.

چرا سئو سایت فروشگاهی مهم است؟

به طور کلی جذب کاربران جدید و افزایش نرخ تبدیل امری دشوار و زمان بر است. از این رو روش‌های تبلیغاتی نظیر گوگل ادورز وجود دارد تا مدیران کسب و کارها با پرداخت هزینه در رتبه‌های بالا نتایج جستجو گوگل نمایش داده شوند.

این در حالی است که به محض اتمام بودجه و زمان تبلیغات، سایت فروشگاهی شما دیگر در نتایج بالا سرپ نمایش داده نمی‌شود و سایت شما در معرض دید کاربران نخواهند بود.

نکته حائز اهمیت این است که سایت فروشگاهی در صورتی در صدر نتایج قرار می‌گیرد که به درستی سئو شده باشد. از این رو سئو سایت به عنوان سرمایه گذاری بلند مدت شهرت دارد.

مزایای سئو سایت‌های فروشگاهی

بدیهی است که سایت‌های فروشگاهی بدون بهینه سازی موفق به کسب رتبه بالا در نتایج جستجو نمی‌شوند؛ از این رو شرط اصلی کسب موفقیت فروشگاه‌های اینترنتی، پیاده سازی تکنیک‌ها و ترفندهای افزایش ترافیک سایت می‌باشد. مزایای سئو سایت‌های فروشگاهی عبارت است از:

  • بهبود افزایش ترافیک وب سایت
  • افزایش میزان فروش کسب و کار
  • بهبود تجربه کاربری
  • افزایش رتبه وب سایت در نتایج جستجو
آموزش های سئو فروشگاهی
آموزش های سئو فروشگاهی

مراحل آموزش سئو سایت فروشگاهی

سئو سایت فروشگاهی از چند بخش اصلی تشکیل می‌شود که این بخش‌ها شامل کیورد ریسرچ اصولی، بهبود استراکچر و معماری سایت، بهینه سازی سئو تکنیکال و بررسی سئو داخلی تشکیل می‌شود که به دقت در بخش‌های زیر آنها را بررسی می‌کنیم.

1. کیورد ریسرچ سایت فروشگاهی

به طور میانگین در هر 60 ثانیه حدودا 3.8 میلیون جستجو در گوگل انجام می‌شود که تنها از طریق کلمات کلیدی پرجستجو می‌توان این ترافیک را جذب و نرخ کلیک را افزایش داد؛ اصولا برای شناسایی عبارات کلیدی ابتدا باید تمام کلمات پر جستجو را بیابید؛ سپس با توجه به هدف جستجوی کاربران تولید محتوا به صورت اصولی انجام شود.

بسیاری از افراد در انتخاب کلمه کلیدی اصلی برای صفحات سایت ممکن است تفاوت میان کلمات کلیدی طولانی و کوتاه را ندانند؛ در پاسخ به سوال “تفاوت کلمات کلیدی طولانی و کوتاه چیست” می‌توان گفت:
  • کلمات کلیدی کوتاه: به عبارات یک تا سه بخشی می‌گویند که میزان جستجو بالایی دارند و کسب رتبه بالا در این نوع عبارات بسیار دشوار است.
  • کلمات کلیدی لانگ تیل یا دم بلند: به عبارات بیش از سه بخشی گفته می‌شود که میزان جستجوی پایینی دارند و کسب رتبه بالا در این نوع کلمات نیاز به زمان و تلاش کم‌تر دارد و البته هدفدار تر هستند.

– انتخاب کلمات کلیدی لانگ تیل

  1. مرحله اول: شناسایی عبارات مرتبط با کلمات کلیدی اصلی
  2. مرحله دوم: تحقیق کلمات کلیدی بر اساس نام محصول
  3. مرحله سوم: یافتن هدف جستجو کاربر از سرچ کلمات کلیدی
  4. مرحله چهارم: دسته بندی کلمات کلیدی

– بهترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی

  • کلمات پیشنهادی گوگل: پس از تایپ کلمه مورد نظر در کادر جستجوی گوگل، عبارات مرتبط که حجم جستجوی بالایی دارند را نشان داده می‌شود.
  • Related Result google: پس از سرچ کلمه کلیدی در کادر جستجو، در پایین صفحه جستجو، کیوردهای مرتبط نمایش داده می‌شود.
  • Ubersuggest: با استفاده از این ابزار می‌توان کلمات کلیدی مورد نظر را جستجو نمود و تعداد بالایی عبارات مرتبط دریافت کرد.
  • Keywordtool: یکی از بهترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی می‌باشد که پس از وارد نمودن عبارات، کلمات کلیدی مرتبط را نمایش می‌دهد.
  • KWfinder: یکی از پرکاربردترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی است که به راحتی می‌توان با خرید اشتراک، رتبه‌های رقبا در کلمات کلیدی مورد نظر را مورد تحلیل و بررسی قرار داد.

2. طراحی استراکچر برای سئو سایت فروشگاهی

یکی از مهم‎‌ترین بخش‌های سئو سایت فروشگاهی معماری یا نحوه سازمان دهی صفحات سایت می‌باشد. به طور معمول سایت‌های فروشگاهی تعداد صفحات بسیار بالایی دارند.

از این رو معماری سایت‌های فروشگاهی باید به گونه‌ای باشد که کاربران و ربات‌های گوگل به راحتی به تمام صفحات دسترسی داشته باشند.

توجه داشته باشید که برای معماری ایده‌آل یک وب سایت فروشگاهی، تمام صفحات می‌بایست نهایت عمق سه کلیک داشته باشند. به بیان بهتر کاربران از صفحه اصلی برای دسترسی به صفحه دلخواهشان تنها سه کلیک را طی کنند.

– آموزش معماری سایت فروشگاهی

  1. مرحله اول: شناسایی هدف جستجوی کاربران و صفحات پربازدید وب سایت
  2. مرحله دوم: استفاده از کلمات کلیدی کوتاه در صفحات دسته بندی
  3. مرحله سوم: استفاده از فیلترهای “ارزان‌ترین” ، “پر فروش‌ترین” و….
  4. مرحله چهارم: استفاده از بردکرامب جهت سازمان دهی بهتر صفحات سایت

3. سئو تکنیکال در سایت فروشگاهی

سئو تکنیکال از مهم‌ترین بخش‌های سئو سایت فروشگاهی می‌باشد که به روند کرال ربات‌های گوگل کمک می‌کند.

بهینه سازی ساختار URLها، لینک سازی داخلی، رفع خطای 404، قراردادن کلمات کلیدی در URL صفحات و… از موارد سئو تکنیکال می‌باشد. از سو دیگر درج متا تگ‌ها و ایجاد نقشه سایت یکی دیگر از اقدامات سئو تکنیکال است که می‌تواند در افزایش رتبه صفحات سایت تاثیرگذار باشد.

در بخش زیر قصد داریم به صورت کامل اقدامات ضروری که در بخش تکنیکالی سئو سایت فروشگاهی رعایت می‌شود را بررسی کرده‌ایم.

– استفاده از Schema Markup

به کمک اسکیماها به راحتی می‌توانیم قسمت‌های مختلف یک محتوا برای درک بهتر گوگل نشانه گذاری کنیم. از ضروری‌ترین اسکیماها برای سایت‌های فروشگاهی، اسکیمای محصول است که کمک می‌کند قیمت، نام، موجودی و دیگر اطلاعات ضروری یک محصولات در صورت لزوم در نتایج SERP نمایش داده شود.

– بهینه سازی ساختار آدرس صفحات سایت

استفاده از کلمات کلیدی یکی از نکات مهم در بهبود ساختار URL می‌باشد. آدرس صفحات می‌بایبست با حروف کوچک نوشته شود و برای جداسازی کلمات از خط تیره استفاده گردد.

– رفع خطای 404

اساسا خطای 404 زمانی نمایش داده می‌شود که یک صفحه دیگر در دسترس نباشد. رفع خطای 404 یکی دیگر از مهم‌ترین اقدامات سئو سایت فروشگاهی است.

برخورد کاربر به صفحه 404 می‌تواند تجربه بدی برای کاربر به همراه داشته باشد.

– پجینیشن و یا لود مور

همواره صفحه بندی وب سایت با هدف تقسیم محتوا به بخش‌های کوچک‌تر و بهبود تجربه کاربری انجام می‌شود.

این کار به راحتی با استفاده از تگ‌های rel=”next” یا rel=”next” بخشی از یک سایت را به گوگل معرفی نمود. برای این کار می‌تواند از مدیر فنی سایت کمک بگیرد.

همچنین با استفاده از دکمه “نمایش بیش‌تر” کاربران بدون نیاز به کلیک کردن به صفحه‌ی بعدی منتقل می‌شوند و علاوه بر تجربه کاربری عالی، مدت زمان طولانی‌تری را در وب سایت باقی می‌مانند.

در دسکتاپ با هر بار اسکرول کردن بهتر است کاربران 20 الی 75 محصول را مشاهده کنند و در موبایل 15 الی 30 عدد محصول نمایش داده شود. با قرار دادن دکمه نمایش بیش‌تر در پایین صفحات سایت، کاربران می‌توانند در صورت تمایل محصولات بیش‌تری را مشاهده کنند.

– لینک سازی

لینک‌های داخلی میزان بازدید کاربران از صفحات را افزایش می‌دهد و در افزایش رتبه این صفحات در نتایج جستجوی کاربران نیز تاثیرگذار است. همچنین کرالرهای گوگل می‌توانند از طریق لینک‌های داخلی سایر صفحات سایت را کرال کنند.

– نقشه سایت

اساسا نقشه سایت، یک فایل XML است که ساختار صفحات سایت را به موتورهای جستجو ارائه می‌دهد. گوگل با استفاده از نقشه سایت به راحتی با ساختار سایت آشنا می‌شود.

– موبایل فرندلی

موبایل فرندلی یکی از مهم‌ترین بخش‌های آموزش سئو سایت فروشگاهی می‌‌باشد. به طور معمول کاربران برای جستجو در گوگل از موبایل استفاده بیش‌تری در مقایسه با دسکتاپ می‌کنند.

از این رو سایت‌های فروشگاهی باید قالب ریسپانسیو داشته باشند و سرعت بارگذاری وب سایت 3 تا 5 ثانیه باشد.

– سرعت بارگذاری

سرعت بارگذاری یکی از مهم‌ترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل می‌باشد که تاثیر بسزایی در افزایش رتبه وب سایت‌ها و مدت زمان ماندگاری کاربران دارد.

مواردی نظیر استفاده و بهینه سازی هاست، استفاده از CDN، فشرده سازی داده‌های ارسال شده به مرورگر، کاهش حجم تصاویر می‌تواند سبب افزایش سرعت بارگذاری صفحات سایت شود.

4. سئو داخلی سایت فروشگاهی

همواره سئو داخلی یکی از مهم‌ترین اقدامات سئو سایت می‌باشد که تاثیر مستقیم بر کسب رتبه‌های بالا در نتایج جستجو گوگل دارد.

بهینه سازی سئو داخلی سایت فروشگاهی از چند بخش مختلف بهبود ساختار URL، متاتایتل، متادیسکریپشن، تولید محتوای اصولی، لینک سازی تشکیل شده است که رعایت اصولی هر کدام از این موارد اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

– ساختار URL صفحات

آدرس صفحات سایت باید کوتاه و توصیفی باشد.

بهتر است از کلمه کلیدی اصلی در URLهای سایت‌های فروشگاهی استفاده شود.

بدیهی است که گوگل از طریق URLها پی به موضوع صفحات سایت می‌برد. از این رو باید آدرس صفحات سایت به درستی بهینه شوند.

مهم‌ترین اقدامات بهینه سازی ساختار URL سایت عبارت‌اند از:

  • استفاده از حروف کوچک
  • استفاده از خط فاصله برای جدا کردن کلمات
  • عدم استفاده از علامت‌هایی نظیر ؟ یا !

– متا تایتل

متا تایتل به طور مستقیم در جذب کاربران و افزایش نرخ کلیک تاثیر گذار است.

افزودن کلمات کلیدی و عباراتی که احساسات کاربران را درگیر کند مهم‌ترین تکنیک درج متا تایتل جذاب برای سایت شگاهی است.

مطالب مرتبط  AMP چیست؟ آیا واقعا در سئو سایت تاثیر دارد؟

– متا دیسکریپشن

با توجه به اینکه متا دیسکریپشن‌ یه عنوان یک فاکتور رتبه بندی گوگل نیست، اما در جذب ترافیک بسیار موثر می‌باشد.

ویژگی‌های یک متا دیسکریپشن ایده آل به صورت زیر است:

  • متا دیسکریپشن باید نهایتا 155 کاراکتر باشد.
  • از کلمات کلیدی و عبارات مرتبط در متا دیسکریپشن استفاده شود.
  • حاوی کلمه کلیدی اصلی و یا مترادف باشد.

– تولید محتوا

همواره تولید محتوای اصولی برای محصولات از مهم‌ترین بخش‌های سئو سایت فروشگاهی می‌باشد که در افزایش رتبه صفحات بسیار تاثیرگذار است.

به طور معمول برای صفحه محصولات بهتر است به میزانی تولید انجام گیرد که اطلاعات کاملی در اختیار کاربر قرار گیرد.

ویژگی‌ یک محتوای ایده آل برای صفحات محصولات عبارت است از:

  • درج مشخصات فنی محصول نظیر برند، مدل، رنگ، اندازه و…
  • استفاده از عبارات مرتبط با کلمات کلیدی
  • درج ویژگی‌های محصول
  • درج نظرات مشتربان در صفحات محصول
  • درج سوالات متداول

– لینک سازی داخلی

لینک‌های داخلی در صفحات محصولات یکی از مهم‌ترین بخش‌های سئو سایت‌ فروشگاهی می‌باشد که تاثیر مستقیم در افزایش بازدید کاربران دارد. به طور معمول لینک‌های داخلی در صفحات محصولات سبب می‌شود کاربران از محصولات مشابه بیش‌تری در سایت بازدید نماید.

نمونه لینک‌ سازی داخلی عبارت‌اند از:

  •  برد کرامب (Breadcrumb): به لینک‌های مسیریابی می‌گویند که برای تجربه کاربری بهتر در بالای صفحات سایت نمایش داده می‌شود و در بهبود سئو سایت‌های فروشگاهی تاثیرگذار است.
  • محصولات مرتبط: با استفاده از نمایش محصولات مرتبط میزان بازدید کاربران از سایر صفحات سایت به طور چشمگیری افزایش می‌یابد.
  • دسته بندی‌های مرتبط: برای بازدید بیش‌تر کاربران باید از صفحه محصولات به صفحات دسته بندی‌ لینک داده شود.

– دکمه‌های اشتراک گذاری

یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های سئو سایت فروشگاهی قرار دادن دکمه‌های اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی می‌باشد.

– تصاویر اورجینال و با کیفیت

بارگذاری تصاویر از مهم‌ترین مراحل سئو سایت فروشگاهی می‌باشد که در افزایش فروش وب سایت تاثیر بسزایی دارد. در نظر داشته باشید که استفاده از عکس‌های کم حجم و باکیفیت برای محصولات که ریز جزئیات را نمایش دهد از موارد ضروری است.

– ویدئو برای آموزش سئو سایت فروشگاهی

به طور معمول کاربران با تماشای فیلم محصولات 73 درصد بیش‌تر ترغیب به خرید می‌شوند و این مورد در افزایش نرخ تبدیل تاثیر مستقیم دارد.

سخن نهایی

همانطور که بیان شد سئو سایت فروشگاهی مستلزم آموزش اصولی و انجام تکنیک‌های مختلفی نظیر بارگذاری تصاویر باکیفیت، قرار دادن دکمه‌های اشتراک گذاری، تولید محتوای اصولی، موبایل فرندلی، بهینه سازی سرعت، ایجاد نقشه سایت و … می‌شود که سبب افزایش رتبه در نتایج جستجو گوگل خواهد شد.

همانطور که در پاراگرف اول قول داده بودیم، امیدواریم که توانسته باشیم درک بالایی از سئو سایت فروشگاهی را به شما منتقل کرده باشیم.

باید خاطر نشان کنیم شما می‌توانید با شرکت در دوره سئو آنلاین و یا آموزش سئو حضوری پرتو تلکام تمامی تکنیک‌های بهینه سازی سئو سایت فروشگاهی را صفر تا صد یاد خواهید گرفت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن رتبه صفحات سایت خود را در نتایج جستجوی کاربران افزایش دهید.

راستی شما از چه تکنیک‌هایی برای سئو سایت فروشگاهی استفاده می‌کنید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.


سوالات متداول

1. سئو سایت فروشگاهی چرا مهم است؟

سئو سایت فروشگاهی شامل فرایند بهینه سازی یک سایت فروشگاهی، به منظور بهبود و افزایش رتبه در نتایج جستجوی کاربرانم و افزایش ترافیک سایت است که می‌تواند منجر به افزایش فروش و درآمد برای کسب‌وکار شما شود.

2. مهم‌ترین موارد سئو سایت فروشگاهی چیست؟

  • کیورد ریسرچ اصولی سئو
  • طراحی استراکچر
  • سئو تکنیکال
  • سئو داخلی

منبع: https://backlinko.com/ecommerce-seo

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *