آموزش سئو تکنیکال: صفر تا صد
بخش ۱: آشنایی مختصر با سئو تکنیکال
بخش ۲: آموزش آیتمهای سئو تکنیکال در یک صفحه
بخش ۳: آموزش آیتمهای سئو تکنیکال در کل سایت
آموزش سئو تکنیکال #۱: آشنایی مختصر
سئوی تکنیکال ، عبارتست از استاندارسازی سایت با معیارهای گوگل و سایر موتورهای جستجو. هدف سئو تکنیکال برقراری ارتباط بهتر سایت با موتورهای جستجو است. مثل افزایش سرعت سایت ، جلوگیری از محتوای تکراری، استفاده صحیح از تگهای HTML و…
نحوه انجام سئو تکنیکال را میتوانیم به دو بخش تقسیم کنیم.
نکاتی که فقط روی یک صفحه سایت تاثیرگذار هستند.
نکاتی که روی کل سایت تاثیرگذار هستند.
چرا مهم است؟
چنانجه یک وبسایت از لحاظ تکنیکال قوی باشد، گوگل به راحتی میتواند صفحات سایت را خزش کند، ایندکس کند و ساختار سایت را درک کند. در نتیجه سایت ما رتبههای بهتری در گوگل خواهد گرفت.
به عبارت بسیار ساده: ساختار سایت و مطالبی که ما در سایت قرار میدهیم برای انسانها آماده شده است. در این مطالب سعی میشود تا منظورمان را به مخاطب برسانیم تا او بتواند از این مطالب نتیجه بگیرد.
تا این جای کار همه چیز خوب است. اما نکته مهم دیگری وجود دارد و آن فهماندن منظور مطالب و محتوای سایت ما به موتورهای جستجو است.
رباتهای موتورهای جستجو تا حد امکان هوشمند شدهاند اما هنوز نمیتوانند مانند یک انسان محتوای یک سایت را درک کنند.
برای اینکه محتوای سایتمان را برای موتورهای جستجو قابل فهم کنیم و البته دیگر نکات مورد تاکید موتورهای جستجو را رعایت کنیم باید سایت را از لحاظ تکنیکال بهینه کنیم.
سئو تکنیکال چیست
آموزش سئو داخلی سایت
آموزش سئو تکنیکال #۲: آیتمهای داخل یک صفحه
در ادامه به مهمترین تکنیکها و نکات فنی سئو در داخل یک صفحه سایت پرداخته میشود و توضیح داده میشود چه نکاتی در داخل یک صفحه سایت باید مورد توجه قرار گیرد.
اما قبل از آن خیلی سریع شما را با زبان HTML آشنا خواهم کرد تا تکنیکهای پیشرفتهتر را به سادگی درک نمایید.
آموزش نکات زبان HTML سئو تکنیکال
HTML مخفف چهار کلمه Hyper Text Markup Language است.
البته HTML یک زبان برنامهنویسی نیست و بیشتر یک ساختاردهنده به محتوای نمایشی سایت است، اما ما به خاطر راحتی تلفظ به آن زبان میگوییم.
رباتهای گوگل به صورت مستقیم با کدهای این زبان کار دارند.
در يک صحفه HTML می توان انواع عناصر مختلف از قبيل متن، تيتر، عکس، جدول و… را قرار داد که برای هر عنصر بايد از تگ مربوط به آن استفاده کرد.
تگ های HTML برای نشانه گذاری محتويات صفحات به کار میروند و باعث می شوند که نرمافزارهای مرورگر وب مانند گوگل کروم و فایرفاکس، بتوانند تشخيص دهند هر بخش چه نوع عنصری است.
هر تگ HTML، يک بخش ابتدايی و يک بخش انتهايی دارد که هم نام میباشد.
ساختار اصلی زبان HTML به شکل زیر است.
هر چیزی که در داخل تگ body قرار بگیرد برای کاربران قابل دید است.
در تگ هد head کدهای فراخوانی فایلهای مکمل صفحه مانند CSS و Javascript و همچنین عناصر ارتباط با گوگل قرار میگیرد.
چنانچه با HTML، CSS و جاوا اسکریپت آشنا نیستید ابتدا حتما مقاله کد نویسی سئو را مطالعه نمایید.
آموزش استفاده از تگ های هدینگ
تگهای هدینگ به نوعی جدا کننده مطالب از هم هستند و به مقاله ساختار میدهند. با استفاده از این تگها میتوان ساختار مقاله را برای کاربر و موتورهای جستجو مشخص کرد.
تگ h1 – بهتر است یکبار در هر صفحه استفاده شود. معمولا عنوان اصلی مطلب با این تگ نوشته میشود.
تگ h2 – نکات مهم مطلب و زیر مجموعههای تگ h1 را با این تگ بیان کنید. میتوان به تعداد لازم استفاده کرد.
تگ h3 – h4 – h5 – h6 – عنوانهای فرعی را با این تگها مشخص کنید.
استفاده از تصاویر
تاثیر تصاویر در سئو تکنیکال هم میتواند مثبت باشند و هم منفی.
استفاده از تصاویر در صفحات امری متداول است اما نکته مهم اینجاست که تصاویر باید به صورت اصولی استفاده شوند تا سرعت سایت کاهش پیدا نکند.
لطفا نکات زیر را در استفاده از تصاویر رعایت کنید.
تعداد تصاویر – در هر صفحه ۱۰۰۰ کلمهای بهتر است حداقل از ۲ تصویر استفاده شود. ۱ تصویر به عنوان تصویر اصلی مطلب و یک تصویر در میان مطلب
تگ alt – در تصاویرتان باید از این تگ استفاده کنید. با استفاده از این تگ به موتورهای جستجو میگویید موضوع تصویر چیست.
نام تصویر – نام تصویر باید مرتبط به موضوع تصویر باشد.
بهترین فرمت تصویر – سعی کنید از فرمتهای jpg, png, svg یا webp استفاده کنید.
حجم تصویر – اگر حجم تصویر زیر ۱۰۰ کیلوبایت باشد ایده آل است. اگر بیش از ۱۲۰ کیلوبایت باشد بارگذاری صفحه کند میشود.
استفاده صحیح از لینک
لینک ها باید از لحاظ کدنویسی هم بهینه باشند. کد لینک از سه قسمت آدرس صفحه، Title لینک و متن لینک یا انکور تکست (Anchor Text) تشکیل میشود.
انکر تکست موضوع بسیار مهمی در سئو است. گوگل، انکر تکست را به عنوان موضوع صفحه هدف میشناسد.
در لینکهای موجود در صفحه باید نکات بالا رعایت شود.
لینک جویس چیست
متا تگ ها در سئو تکنیکال
متا تگ های سئو تکه کدهای یک خطی هستند که بین تگ head صفحه قرار میگیرند. متاتگها با عبارت meta شروع میشوند. اطلاعاتی که در متا تگ ها وارد میکنید، برای کاربران قابل دید نیست.
یکی از وظایف آنها ارتباط برقرار کردن با رباتهای موتورهای جستجو است.
وظیفه دیگر متا تگ ها نمایش ریز اطلاعات و مفاهیم اصلی صفحه در شبکههای اجتماعی است.
متا تگ های سئو چیست
بهینه سازی سایت چیست
روش صحیح استفاده از متاتگها
وجود بعضی متا تگ ها برای یک سایت خیلی مهم است و گوگل درباره پشتیبانی متاتگها توضیحاتی را ارائه کرده است که من خلاصه آن را در لابلای آموزش عرض میکنم.
استفاده اصولی و صحیح از متاتگها، کار رباتهای گوگل را بسیار راحت میکند. البته همه آنها ها لازم نیستند.
بعضی بود و نبودشان تفاوتی نمیکند. بعضی هم مضر هستند. اگر از این عناصر درست استفاده شود به بهینه سازی محتوا کمک زیادی میکند.
در ادامه به روش صحیح استفاده از متاتگها در سئو تکنیکال میپردازم. متا تگهایی که بهتر است در صفحه از آنها استفاده شود.
تگ Meta Content Type: این تگ به رباتها اطلاع میدهد که اطلاعات صفحه از چه ساختار متنی است. اگر این اطلاعات در دسترس نباشند رباتها برای رندر کردن یا پردازش گرافیکی صفحه دچار مشکل میشوند. ساختارهای معروف و بهینه، UTF-8 و ISO-8859-1 میباشد.
Meta Description: تگ توضیحات متا حداکثر باید ۱۶۰ حرف داشته باشد، مثلاً ۳۲ کلمه ۵ حرفی. در این تگ حتماً باید عبارت کلیدی شما دو بار تکرار شده باشد.
درون این تگ دو جمله بنویسید که کلمه کلیدی در هر یک از آنها وجود داشته باشد. جملات را سعی کنید از مزایای مقاله خود بنویسید. یعنی کاربر با خواندن مقاله شما چه سودی را حاصل میکند.
Viewport: در حالت واکنشگرا، سایت برای اندازههای صفحه نمایش کامپیوتر، تبلت و موبایل، نمایشهای بهینه شدهای برای کاربر دارد.
برای اینکه از این تگ در سایت استفاده کنید، سایت شما باید از پایه واکنشگرا طراحی شده باشد.
اگر سایت شما واکنشگرا طراحی شده باشد ولی این تگ را نداشته باشد در همه دستگاهها به یک حالت نمایش داده میشود که مطلوب نیست.
متا تگ های شبکه اجتماعی: وجود این متا تگ ها برای سایت ضروری نیست اما با فراگیر شدن شبکههای اجتماعی برای سایت لازم است از این متا تگ ها هم استفاده کند. این متا تگ ها یک فرصت هستند.
تمام متاهای مهم شبکههای اجتماعی در تصویر پایین وجود دارند. به جای قسمتهای قرمز، مشخصات صفحه خودتان را جایگزین کنید.
متا تگ های وابسته به شرایط
Robots: این تگ برای این است که به رباتها بگویید این صفحه را در نتایج جستجو ثبت بکنند یا نه. رباتها به صورت پیشفرض همه صفحات را در موتورهای جستجو ثبت میکنند ولی اگر قصد دارید صفحهای در گوگل ثبت نشود از noindex استفاده کنید.
Language – اگر در سایتتان هست اشکالی ندارد ولی اگر نیست نیازی نیست اضافی کنید. با این تگ به رباتها میفهمانید سایت شما با کدام زبان است. البته خود رباتها متوجه زبان سایت شما خواهند شد.
نکتهای که قابل توجه است این است که موتورهای جستجوی مختلف هر کدام یک تعدادی از تگها را پشتیبانی میکند.
اجزای مهم صفحه از نظر گوگل
وقتی در گوگل مطلبی را جستجو میکنید نتایج برای شما به نمایش در میآیند.
نتایج در گوگل حداقل دارای سه بخش هستند.
عنوان صفحه
توضیح کوتاه صفحه
آدرس صفحه
البته ممکن است قسمتهای دیگری نیز مانند تاریخ، ستاره رتبهبندی و تصویر نیز افزوده شوند.
۱. تگ عنوان Title
تگ تایتل یا سئو تایتل این تگ در قسمت head صفحه قرار میگیرد.
موضوع صفحه
اگر از سیستمهای مدیریت محتوا مانند وردپرس و جوملا استفاده میکنید تگ title از قسمت عنوان صفحه گرفته میشود. هر متنی که شما در قسمت عنوان صفحه بنویسید به صورت خودکار در تگ title قرار میگیرد.
در نتایج گوگل، عنوان سایت شما از همین تگ گرفته میشود. در این تگ حتماً باید کلمه کلیدی صفحه وجود داشته باشد.
همچنین هنگامی که صفحه سایت شما در مرورگر باز میشود، محتویات این تگ روی مرورگر نقش میبندد.
نکات بسیار مهم تگ title
البته این تگ چند نکته دارد که گفتنش خالی از لطف نیست.
این تگ باید کوتاه و کلیک خور باشد.
در این تگ به توضیح مطالب پست نپردازید.
وظیفه این تگ جذابیت ایجاد کردن است. البته منظورم جذابیت دروغین نیست.
در این تگ باید از کلمات قدرتمند استفاده کنید تا نرخ کلیک و CTR سئو را بالا ببرد. CTR مخفف click through rate و به معنی لفظی نرخ کلیک بعد از دیده شدن است.
۲. توضیحات زیر عنوان تگ متادسکریپشن
توضیحات زیر عنوان از Meta Description برداشته میشود. اگر در این تگ از کلمه کلیدی استفاده نکنید گوگل به طور خودکار یک قسمت دیگر مقاله را که دارای کلمه کلیدی است بر میدارد.
همان طور که در بالا توضیح داده شد متادسکریپشن باید حاوی دو جمله مستقل از هم باشد. یعنی سعی کنید دو منفعتی که کاربر از خواندن این مقاله عایدش میشود را ذکر کنید.
در ضمن در هر جمله یکبار عبارت کلیدی را ذکر کنید و کاربر را اگر ممکن بود با کلماتی مثل شما مستقیماً خطاب کنید.
۳. آدرس یا URL صفحه
هر صفحه یک آدرس یا URL مخصوص به خود را دارد.
URL کد HTML ندارد و در واقع آدرس صفحه را نوع کد نویسی سایت مشخص میکند.
نکته مهم این است که آدرس صفحه حدالامکان باید کوتاه و با معنی باشد. فرقی نمیکند انگلیسی باشد یا فارسی. در آموزش ساختار سازی سایت در سئو توضیحات نسبتا کاملی در این خصوص دادهام.
هر صفحه سایت، فقط باید یک آدرس اختصاصی داشته باشد.
اگر یک صفحه سایت بیش از ۱ آدرس داشته باشد، یعنی از دو آدرس مختلف قابل دسترس باشد، دچار مشکل محتوای تکراری میشویم. درباره محتوای تکراری در ادامه صحبت خواهیم کرد.
استفاده از دادههای ساختاریافته Structured data
استراکچرد دیتا (Structured Data یا Schema Markup) کدهای استانداردی هستند که یک صفحه را طوری که ما میخواهیم به گوگل معرفی میکند.
در واقع شما به زبانی که موتورهای جستجو متوجه میشوند متن صفحه را به آنها توضیح میدهید.
اگر از وردپرس استفاده میکنید و افزونه yoast و افزونه فول اسکیما را نصب کرده اید، این افزونه به صورت اتوماتیک این کدها را تولید میکند.
در پادکست زیر توضیح دادهام روش استفاده صحیح از پلاگینهای وردپرس برای ساخت اسکیما چیست؟
آموزش اسکیما: نحوه ساخت و استفاده از Schema Markup
نکات منفی و کلاه سیاه سئو تکنیکال درون صفحه
پنهان سازی مطالب (Cloaking)
پنهان سازی یکی از حربههای سئو کلاه سیاه و قدیمی سئو است.
یعنی با استفاده از کدهای HTML کاری کنیم که قسمتی از مطالب از دید کاربران پنهان باشد و فقط برای ربات های موتورهای جستجو قابل رویت باشد. هنگامی که موتورهای جستجو متوجه این مورد بشوند صفحه را از رتبه بندی پایین میکشند.
مثلا من در تعدادی از سایتها دیده ام در صفحه اصلی خود یا صفحه لیست مقالات خود تگ h1 را مخفی میکنند. در تعدادی از سایتها هم اطلاعات مربوط به کلمات کلیدی را در پشت یک عکس قرار میدهند. تمام این کارها توسط موتورهای جستجو قابل فهم است.
تزریق کلمات کلیدی (Keyword Stuffing)
اگر در متن صفحه و آدرس صفحه بیش از حد از کلمه کلیدی استفاده شود ربات های گوگل این صفحه را ممکن است به عنوان اسپم شناسایی کنند.
ممکن است تزریق به صورت عمدی نباشد و سهوی انجام شود. مواظب باشید در مقاله بیش از حد از کلمات کلیدی استفاده نکنید.
الگوریتم پاندا (Google Panda Algorithm) مامور مبارزه با این تکنینک کلاه سیاه گوگل است.
آموزش سئو تکنیکال #۱: آیتمهای موثر در کل سایت
در مرجله قبلی نکات تکنیکی داخل یک صفحه از سایت توضیح داده شد. در این مرحله به نکاتی پرداخته میشود که روی کل سئوی سایت تاثیر گذار هستند و محدود به یک صفحه نمیشوند.
افزایش سرعت صفحات
گوگل میخواهد سرعت بارگذاری صفحات بالا باشد. سرعت بارگذاری یک صفحه به مدت زمانی میگوییم که طول میکشد مطالب صفحه به کاربر نشان داده شود.
حتما برای خود ما هم پیش میآید که اگر بازشدن یک صفحه سایت خیلی طول بکشد سریع صفحه را میبندیم و خارج میشویم. عوامل زیر در سرعت سایت تاثیر گذار هستند:
تصاویر که در سایت از آن استفاده میکنید باید حجم پایینی داشته باشند. حدالامکان نباید بالای ۱۲۰ کیلوبایت باشد.
سیستم عامل سرور سایت اگر ۶۴ بیت باشد بهتر است.
از جدیدترین نسخه زبان برنامه نویسی استفاده شود. اگر از PHP استفاده میکنید به نسخه ۷٫۲ ارتقا دهید.
اگر از CMS ها استفاده میکنید از افزونههای کمتری استفاده شود.
فایل های CSS و JS سایت باید بهینه شود. حالت ایده آل این است که از یک فایل CSS استفاده شود.
از افزونههای نگه دارنده کش استفاده شود تا صفحات سریعتر برای کاربر بارگذاری شود.
۲ ابزار اندازهگیری سرعت سایت
۱. سایت gtmetrix
با استفاده از ابزار سایت gtmetrix.com میتوانید سرعت سایت خود را اندازهگیری کنید و اشکالات را برطرف کنید.
۲. ابزار تست سرعت گوگل
ابزار PageSpeed Insights ؛ برای شرکت گوگل است. این ابزار تا حدی سختگیرتر از جیتیمتریکس است. بیشتر تمرکز این ابزار بر روی نکات مربوط به سرور سایت است.
در پادکست زیر توضیح دادهام که سرعت سایت چگونه بر سئو سایت تاثیرگذار است.
بالابردن سرعت سایت با پلاگین wp-rocket
اگر از وردپرس استفاده میکنید؛ شاید سادهترین راه برای افزایش سرعت سایت؛ استفاده از پلاگین معروف wp-rocket باشد.
بعد از نصب این پلاگین و فعالسازی امکانات آن؛ سرعت سایت شما به طور باورنکردنی افزایش میابد.
تصویر زیر مربوط به تست سرعت سایت ما در ابزار تست سرعت gtmetrix است.
استفاده از نقشه سایت – XML site map
یکی از مهمترین موارد در سئو تکنیکال داشتن یک نقشه سایت مرتب است. نقشه سایت یک فایل XML است.
در این فایل تمام لینک های مهم سایت مانند مقالات و محصولات به صورت یک لیست وجود دارند.
این فایل در یک آدرس در سایت قرار میگیرد و سپس از طریق ابزار سرچ کنسول در گوگل ثبت میشود.
در پادکست زیر به توضیح دادهام نقشه سایت داینامیک و استاتیک چیست و کدام تاثیر بهتری در سئو دارد. سپس توضیح دادهام چگونه نقشه سایت داینامیک بسازیم؟
چطور نقشه سایت بسازیم؟
اگر از وردپرس استفاده میکنید، افزونه yoast این کار را به صورت اتوماتیک برای شما انجام میدهد.
اگر از افزونه Yoast استفاده نمیکنید میتوانید از افزونه google xml sitemap استفاده کنید.
اگر افزونهای برای این کار ندارید سایت xml-sitemaps.com این کار را برای شما انجام میدهد. نسخه رایگان این سایت تا ۵۰۰ لینک را پشتیبانی میکند.
بعد از درست کردن نقشه سایت حتما این فایل xml را در google search console ثبت کنید.
چگونه نقشه سایت بسازیم
استفاده از پروتوکل امن HTTPS
یکی از مواردی که در رتبه گیری تاثیرگذار است مبحث HTTPS در سئو است که از آیتمهای مربوط به تجربه کاربری در سئو است.
این پروتکل با استفاده از متود رمزنگاری SSL یک کانال امن بین کاربر و سایت ایجاد میکند. اطلاعات رد و بدل شده در این کانال کاملا امن هستند. اطلاعاتی مانند نام کاربری، رمزعبور.
استفاده از این پروتکل همیشه مهم بوده ولی در این سالها به نوعی به یکی از اصول سئو تکنیکال تبدیل شده است.
مرورگرهای کروم و فایرفاکس، کنار نام دامنه سایتهای بدون HTTPS عبارت not secure غیر امن را اضافه میکنند. برای اضافه کردن این پروتکل به سایت خود، با شرکتی که از آن هاست گرفتید مکاتبه کنید.
بارگذاری سریع صفحه در موبایل – (AMP (Accelerated Mobile Pages
حتما تا به حال وقتی با موبایل جستجویی انجام دادهاید، دیدهاید بعضی از سایتها به محض کلیک نمایش داده میشوند. در تکنولوژی AMP مقدار زیادی از کدهای HTML صفحات نادیده گرفته میشود و فقط مطلب اصلی صفحه نمایش داده میشود.
اگر از CMS ها مانند جوملا و وردپرس استفاده میکنید افزونههای زیادی وجود دارند که بدون کد نویسی این کار را برای شما انجام میدهند.
مثلا در وردپرس این افزونه یکی از این افزونههایی است که میتوانید آن را دانلود کنید.
افزونه amp دیگر برای شرکت yoast است. اگر سایت شما CMS نیست باید از برنامهنویس خود بخواهید اینکار را برای شما انجام دهد.
محتوای تکراری یا Duplicate Content
موضوع Duplicate Content یا محتوای تکراری در سایتهایی که صفحات زیادی دارند خیلی اتفاق میافتد.
در وب سایت شما نباید صفحاتی باشد که بیش از ۹۵ درصد مطالبشان یکی باشد و فقط در چند کلمه با هم فرق داشته باشند.
یعنی شما قبلا صفحه ای در سایت داشتید که راه های تماس با شما بوده است. حالا به یک مکان جدید اسباب کشی کرده اید و آدرس شما تغییر کرده است.
دوباره صفحه ای در سایت ایجاد کرده اید و همان اطلاعات را نوشته اید و فقط آدرستان را تغییر داده اید. در حال حاضر شما دو صفحه دارید با یک مطلب.
آیا محتوای تکراری باعث جریمه سایت میشود؟
در فایل صوتی زیر؛ نحوه برخورد گوگل با محتوای تکراری را توضیح دادهام.
راه حل این است که از رل canonical استفاده کنید. یعنی در تمام صفحات تکراری آدرس URL مهمترین صفحه را قرار میدهید.
محل قرار گرفتن این تگ در هدر سایت است. در صفحات تکراری، این تگ را به صورت زیر قرار میدهیم.
ساختارسازی صحیح سایت با لینکسازی داخل سایت
منظور از ساختار صحیح سایت در سئو ، انجام صحیح لینک سازی داخلی سایت با هدف سازماندهی به صفحات سایت است. نتیجه ساختارسازی صحیح سایت این است که تمام صفحات سایت شما برای خزش و ایندکس رباتهای گوگل در دسترس خواهند بود.
در واقع در سایت شما صفحه یتیم (Orphan page) که از هیچ صفحهای لینکی نداشته باشد وجود نخواهد داشت و صفحات مهم سایت بیشترین لینک داخلی را با انکورتکست دقیق دریافت خواهند کرد.
طراحی خطی (Flat Design) و طراحی عمیق (Deep Design) دو نوع طراحی معروف برای ایجاد ساختار سایت هستند.
نکات موثر در ساختار سایت عبارتند از، مدیریت فایل robots.txt، استفاده از بردکرامپ (breadcrumbs) و ایجاد نقشه سایت حرفهای.
پاسخ به سوالات مهم
سئو تکنیکال دقیقا چیست؟
سئو تکنیکال یا Technical SEO عبارتست از استاندارسازی سایت با معیارهای گوگل و سایر موتورهای جستجو. هدف سئو تکنیکال برقراری ارتباط بهتر سایت با موتورهای جستجو است. مثل افزایش سرعت سایت، جلوگیری از محتوای تکراری، استفاده صحیح از تگهای HTML و…
در آموزش سئو تکنیکال؛ چه مواردی را میآموزید؟
آموزش نکات زبان HTML در سئو
روش صحیح استفاده از متاتگها
بهینه سازی اجزای مهم صفحه از نظر گوگل
آموزش استفاده از اسکیما مارکآپ
و خیلی نکات دیگر…
سخن پایانی
در آموزش سئو تکنیکال سعی کردم، تمام نکات را به صورت گام به گام آموزش دهم. نکاتی که در این آموزش مطرح شد را روی سایتتان اجرا کنید و نتیجه را ببینید.
دوره پیشرفته سئو