آموزش محتوا نویسی سایت: رایگان و صفر تا صد

بخش ۱: آماده سازی و برنامه‌ریزی محتوا
بخش ۲: آموزش نوشتن محتوا در سئو
بخش ۱: بهینه‌سازی محتوا
بخش ۱: ترویج محتوا

۱. آموزش محتوا نویسی سایت #۱: آماده سازی محتوا
مرحله آماده سازی دقیقا مربوط به استراتژی سایت ما است. در آموزش تحقیق کلمات کلیدی به صورت کامل به استراتژی سئو و یافتن کلمات کلیدی مناسب پرداختیم.

سئو محتوا چیست

قبل از اینکه محتوایی تولید کنیم باید دقیقا با بازار هدف خود آشنا باشیم و مشخصات دقیق آن‌ها را بدانیم. چطور ممکن است بتوانیم برای کسی که نمی‌شناسیم محتوای خوبی تولید کنیم؟
در مرحله آماده سازی مقاله با توجه به بازار هدف سایتمان باید به ۴ سوال پاسخ دهیم.

این محتوا برای چه اشخاصی تولید می‌شود و این اشخاص دقیقا چه مشخصاتی دارند؟ (سن، جنسیت، محل زندگی، علاقه‌مندی‌ها، حساسیت‌ها، سطح تحصیلات و …)
در این مقاله روی کدام کلمه کلیدی باید کار کنیم؟
کاربر چه نتیجه ای از محتوای ما میگیرد؟ (کاربر بعد از استفاده از محتوای ما می‌تواند …………………..)
ما چه نتیجه‌ای از تولید این محتوا میخواهیم بگیریم؟ (فروش محصول یا خدمات، دریافت اطلاعات تماس، هر دو)

بعد از اینکه پاسخ به سوالات بالا را یادداشت کردیم، حالا باید ۲ کار زیر را هم انجام دهید و در برگه یادداشت نمایید.

درست کردن یک لیست از موضوعات مربوط به موضوع اصلی صفحه
نتایج اول گوگل را تحلیل کنیم و متوجه شویم چه نوع محتوایی در این کلمه کلیدی رتبه گرفته است. (صفحه محصول، دسته‌بندی، پست آموزشی یا…)

بررسی رتبه اول گوگل
کار بعدی که در مرحله آماده‌سازی یا پیش‌تولید انجام می‌دهید این است که آن کلمه کلیدی که می‌خواهید در گوگل اول باشید را در گوگل جست و جو کنید و ببینید کدام صفحات در نتایج اول هستند؟ سپس صفحات را مورد بررسی قرار می‌دهیم و تا حد امکان از آن‌ها ایده می‌گیریم تا در صفحه خودمان رعایت کنیم.
احتمالا سوالی که براتون پیش خواهد آمد این است که چه چیزهای را از سایت‌های اول مورد تجزیه و تحلیل قرار بدهیم؟
هدف جستجو
در گذشته، صفحات فقط برای کلمه کیدی بهینه می‌شدند، اما اکنون باید صفحات با هدف جستجو نیز مطابق باشند. بنابراین مطمئن شوید، صفحه‌ای که می‌خواهید بسازید با هدف جستجوی کاربران سازگار باشد.
نوع صفحه
منظور از نوع صفحه این است که صفحه سایت رقیب در کجای سایت قرار دارد؟ آیا یک صفحه محصول یا مقاله است؟ آیا صفحه دسته‌بندی است؟

تعداد لینک‌های دریافتی داخلی
در گام بعد باید این مورد را بررسی کنید که لینک سازی داخلی برای این صفحه چگونه صورت گرفته است. آیا به این صفحه از تمام صفحات سایت لینک داده شده است؟ مثلا از ستون‌های کناری، از داخل مقالات و…
نوع قلم نویسنده
سپس نوع قلم نویسنده محتوا را چک می‌کنید. صفحه ای که به رتبه یک میاد حتما کاربران در اون صفحه مدت زمان زیادی را سپری کردند و جذابیت دارد.
وقتی نوع قلم‌ را چک کنید متوجه می‌شوید این مطلب برای چه افرادی نوشته شده است. چه کلماتی به کار می‌برد و کدام قسمت بازار هدف را هدف قرار داده است.
تایتل صفحه
تایتل صفحه یا عنوان سئو قسمتی است که در نتایج جست و جوی گوگل نمایش داده می‌شود و در تگ قرار می‌گیرد. باید بررسی کنید که در تایتل این صفحه چند بار کلمه کلیدی به کار رفته است. درکجای تایتل به کار رفته یعنی اولش بوده وسطش بوده یا آخرش بوده.

توضیحات یا متادسکریپشن صفحه
سپس در نتایج جستجو، توضیحات متا صفحه را بررسی کنید. در توضیحات صفحه باید دقت کنید چند بار کلمه کلیدی را استفاده کرده چندبار از کلمات مترادف آن کلمه کلیدی استفاده کرده است.

تگ h1
حالا دوباره وارد صفحه سایت می‌شوید و در خود صفحه نگاه می‌کنید، تگ H1 صفحه چیست؟ آیا عنوان H1 صفحه دقیقا همون عنوان سئو اهست که در گوگل نشون داده میشه؟
مقدمه صفحه
قسمت بسیار مهم دیگر مقدمه صفحه است، یعنی ۱۰۰ کلمه اول. توجه کنید مقدمه در چه موردی صحبت کرده. چند بار کلمه کلیدی درش تکرار شده آیا کلمات هم خانواده یا هم معنی اون کلمه کلیدی استفاده شده در پاراگراف اول یا نشده.
بدنه محتوا و نتیجه‌گیری
در بدنه محتوا ببیند بررسی کنید که از چه عناوینی استفاده شده است.
کلمه کلیدی یا کلمه مرتبط اون کلمه کلیدی هم تکرار شده یا نه؟ حتما میدانید هر کلمه کلیدی چندین کلمه مرتبط و هم معنی هم داره. مثلا به موبایل میتونیم هم تلفن همراه بگیم و هم گوشی.
حالا به قسمت آخر صفحه میروید و در قسمت آخر صفحه هم باید دقت کنید، ببینید کلمه کلیدی چند بار تکرارشده.
تصاویر صفحه
حالا باید تصاویر صفحه را چک کنید. باید بررسی کنید این صفحه چند تا عکس دارد و اگر یک مقدار با بحث کدنویسی و این مسانل هم آشنا باشید باید نگاه کنید در ((alt)) اون تصویر چه متنی نوشته شده است؟ آیا این متن همون کلمه کلیدی است یا از کلمات مرتبط به اون کلمه کلیدی است؟
۳. میزان بک لینک دریافتی
در قسمت آخر تجزیه و تحلیل صفحات برتر گوگل باید بررسی کنید که آن صفحه چقدر بک لینک دارد. بررسی کنید بک کلینک های این صفحه از کدام سایت ها است و چطور لینک‌سازی انجام داده است؟
چطور بک لینک ها را چک می‌کنید؟
برای چک کردن بک لینک های صفحه از سایت ahref.com استفاده نمایید. وقتی وارد این سایت شدید آدرس همون صفحه خاص اون سایت رو وارد کنید و ببینید اون صفحه چند بک لینک داره.
حتما با تاثیر شگفت انگیز بک لینک‌ها بر افزایش رتبه سایت آشنا هستید. شگفت انگیز است. دقت کنید که سایت رقیب شما از کدام سایت‌ها بک لینک دارد و چند تا بک‌لینک دارد.
با توجه به اینکه بیشتر بک‌لینک‌های دریافتی در ایران با پرداخت پول و توسط رپورتاژآگهی ساخته می‌شود، باید برآورد هزینه کنید و ببینید آیا می‌توانید در رپورتاژآگهی با رقبایتان رقابت کنید!

۲. آموزش محتوا نویسی سایت #۲: نوشتن محتوا
حالا کارمان خیلی راحت است. در مرحله نوشتن محتوا با توجه به نکاتی که آماده کرده‌اید مراحل زیر را انجام دهید.
دقت کنید: به ترتیب

نوشتن موضوع اصلی در تگ H1 (همان کلمه کلیدی صفحه)
نوشتن موضوعات مرتبط به موضوع اصلی صفحه (در تگ h2)
نوشتن پاراگراف‌های زیر تگ h2
نوشتن نتیجه گیری مقاله در انتهای صفحه
نوشتن مقدمه صفحه در ابتدای صفحه
نوشتن تگ Title
نوشتن متادسکریپشن

ما در آکادمی سئو سفینه با روش بالا مقاله می‌نویسیم. اگر از این روش استفاده کنید، سرعت و کیفیت کارتان فوق‌العاده افزایش پیدا می‌کند.
نکته مهم: تعداد موضوعات شما طول مقاله را مشخص خواهند کرد.
اگر قرار است مطلبی کوتاه بنویسیم مثلا یک مطلب هزار کلمه‌ای، احتمالا حداقل باید ۸ عنوان h2 را بنویسیم.
نکته بسیار مهم در تولید محتوا این است که در این قسمت فقط مقاله را می‌نویسیم و به هیچ عنوان کار اصلاح یا بهینه‌سازی انجام نمیدهیم و اجازه نمی‌دهیم سرعت تولیدمان پایین بیاید.
مورد مهم دیگر در قسمت نوشتن مقاله این است که لازم نیست، متن‌های زیر تگ‌های h2 را به ترتیب بنویسیم. از هر جا که راحت‌تر بودیم میتوانیم بنویسیم و به مرور همه تگ‌های h2 را پوشش دهیم.

محتوا نویسی چیست
اصول محتوا نویسی: ۹ اصل مهم از اصول سئو نویسی

۳. آموزش محتوا نویسی سایت #۳: بهینه‌سازی محتوا برای کاربران و گوگل
تا اینجای کار، ما یک محتوای آماده را در اختیار داریم و فقط احتیاج به بهینه‌سازی دارد. متاسفانه اکثر نویسندگان، بخش بهینه‌سازی را به درستی انجام نمی‌دهند و زحمات خود را هدر می‌دهند.
لازم به ذکر است هر چقدر تجربه شما در تولید محتوا بیشتر شود از زمان بهینه‌سازی شما کم می‌شود و یک محتوای بهینه تولید میکنید. در مرحله بهینه‌سازی محتوا برای سئو باید محتوا را در ۳ فاز بهینه کنیم.

بهینه‌سازی محتوایی: در این فاز، اشکالات محتوا را از نظر ساختاری، دستورزبانی و  غلط‌های املایی برطرف می‌کنیم
بهینه‌سازی تکنیکی: در این فاز محتوا را از نظر سئو بهینه میکنیم
بهینه‌سازی مارکتینگ:‌ در این فاز باید یک دعوت به اقدام را در محتوا قرار دهیم. مثل دکمه خرید، دریافت اطلاعات تماس یا دانلود فایل و…

در مرحله بهینه‌سازی مقاله، کارهای زیر را به ترتیب انجام می دهیم.

بهینه سازی محتوا: آموزش بهینه سازی محتوای سایت

۱. بهینه‌کردن عنوان (Title) صفحه
عنوان سئو باید از دو جهت بهینه باشد و در واقع دو وظیفه را در سئو بر عهده دارد.

اطلاع دادن موضوع کلی و اصلی مقاله به گوگل
جذابیت برای افزایش نرخ کلیک کاربران در نتایج گوگل

عنوان صفحه، موضوع اصلی صفحه را به گوگل اطلاع می‌دهد. گوگل از طریق عنوان صفحه که در تگ title است متوجه می‌شود این صفحه درباره چه موضوعی نوشته شده است. پس در عنوان صفحه که در تگ Title است حتما کلمه کلیدی صفحه را یکبار به کار ببرید.
نوشتن عنوان های جذاب برای مقالات سایت، باعث می‌شود نرخ کلیک یا CTR سئو یک مقاله بالا در جستجوهای گوگل بالا برود.
۲. چگالی کلمه کلیدی در صفحه
در گذشته تکرار زیاد یک کلمه کلیدی می‌توانست به بهبود رتبه یک صفحه در گوگل کمک کند. اما امروز اینچنین نیست و از آن طرف ممکن است ما از طرف گوگل جریمه یا پنالتی شویم که تمام زحمات ما را بر باد می‌دهد.
از طرف دیگر تکرار زیاد یک کلمه در یک متن و یا حتی در یک سخنرانی خسته کننده است و باعث می‌شود مخاطب سریع اقدام به ترک صفحه کند.
بهترین کار این است که سعی کنید مطلب را برای خوانندگان مقالات خود بنویسید و سپس برای موتورهای جستجو. یعنی یک مطلب خوب بنویسید با هدف کمک به خوانندگان مطلب و سپس چندین بار در مطلب به کلمه کلیدی اشاره کنید.
نکته مهم دیگر این است که سعی کنید کلمات کلیدی خود را در طول مطلب پخش کنید.
اینطور نباشد که فقط در دو پاراگراف از کلمه کلیدی خود استفاده کنید. اگر کلمه کلیدی در کل مطلب پخش شود برای خواننده مطلب هم مطلوب است.
از کلمه کلیدی صفحه چند بار استفاده کنیم؟
امروز مانند گذشته نیاز نیست صفحه را با کلمات کلیدی بمباران کنیم. کافی است طبق فرمول زیر عمل کنید و در قسمت‌هایی که گفته می‌شود دقیقا خود کلمه کلیدی را به کار ببرید:

یک بار در تگ تایتل
یک بار در تگ h1
یک بار در ۱۰۰ کلمه اول مقاله
۲ یا چند بار در تگ‌های h2 (بسته به طول مقاله)
۲ یا چند بار در تگ‌های h3
در یک تصویر مقاله (در تصاویر دیگر کلمه مرتبط به کلمه کلیدی را می‌توانید استفاده کنید)
یک بار در ۱۰۰ کلمه آخر

آیا می‌توان بیشتر از این از کلمه کلیدی استفاده کرد؟
در هر جای مقاله که نیاز بود می‌توانید از کلمه کلیدی استفاده کنید، اما سعی نکنید به زور از کلمه کلیدی استفاده کنید.
۳. استفاده از کلمات مترادف و مربوط به کلمه کلیدی (ارتباط معنایی کلمات LSI Keywords)
LSI مخفف Latent Semantic Indexing است. وقتی می‌گوییم از LSI استفاده کنیم یعنی از کلماتی که ارتباط معنایی با هم دارند هم در محتوای سئو شده استفاده کنیم. مثلا لاهیجان ارتباط معنایی با گیلان دارد. با این که در ظاهر کلمه ارتباطی به هم ندارند.
فیلم آموزشی: آیا گوگل از LSI استفاده می‌کند؟
معنای مفهومی این کلمات این می‌شود: مطالبتان را به صورت معنایی بنویسید.
رویکرد جدید گوگل معناگرایی است. این رویکرد بعد از الگوریتم مرغ مگس‌خوار (Google hummingbird Algorithm) ایجاد شد.
منظور از معناگرایی استفاده از عباراتی است که در ظاهر ربطی به کلمه کلیدی صفحه ندارند.

سئو معنایی چیست

مثال: فرض می‌کنیم کلمه کلیدی صفحه آموزش برنامه نویسی است.
اگر زیاد از کلمه کلیدی صفحه استفاده کینم جریمه می‌شویم. کاری که باید انجام دهیم این است که از کلمات مترادف و کلمات معنایی استفاده کنیم.
کلمات مترادف می‌توانند اینها باشند: یادگیری برنامه نویسی، آموزش کدنویسی و …
اما کلمات معنایی اینها هستند: PHP, CSS, HTML, Linux به هر کدام از اینها می‌توان یک آموزش هم اضافه کرد.
ملاحظه کردید که کلمات معنایی در ظاهر هیچ ربطی به کلمه کلیدی ندارند اما در باطن و در معنا دقیقا به کلمه کلیدی صفحه مربوط هستند.
شما باید از لحاظ معنایی مقاله را بهینه کنید.
گوگل کلمات مترادف و ارتباطات معنایی کلمات کلیدی را متوجه می‌شود اما استفاده از کلمات (LSI) در صفحه جایگزین خود کلمه کلیدی نمی‌شود. البته استفاده از مترادف‌های کلمه کلیدی می‌تواند به قدرت محتوا کمک کند و محتوا را تخصصی کند اما مکمل کلمه کلیدی اصلی صفحه است.
سعی کنید در یک مطلب هرجا لازم از خود کلمه کلیدی استفاده کنید و چندین بار هم از مترادف‌های کلمه کلیدی استفاده کنید. دوباره تاکید می‌کنم که مطلب را برای کاربران خود بنویسید و گوگل را در درجه اهمیت بعدی قرار دهید. بسیاری از سایت‌ها هستند که در صفحه شان هیچ چیز بدرد بخوری برای کاربر ندارند و فقط مشتی از کلمات کلیدی در آن پخش کرده‌اند. شما از آن گروه نباشید.
۴. تعیین آدرس صفحه (نامک در وردپرس)
حالا وقت آن است که آدرس صفحه را مشخص نمایید. آدرس صفحه در سایت‌های وردپرسی به عنوان نامک شناخته می‌شود. نکات زیر را برای بهینه‌سازی آدرس صفحه رعایت نمایید.

کلمات کلیدی را در آدرس قرار دهید.
از خط تیره برای جدا کردن کلمات استفاده کنید.
از حروف کوچک استفاده کنید.
طول آدرس صفحه باید کوتاه باشد.

url چیست
۵. لینک‌سازی داخل صفحه و متن لینک ها (Anchore Text)
در این قسمت باید به صفحاتی که از نظر موضوعی، مربوط به این صفحه هستند، در لابلای مقاله لینک بدهیم. سعی کنید حتما به مهم‌ترین صفحات سایتتان هم لینک بدهید.
متن لینک یا Anchor text
انکر تکست همان متنی است که کاربر وقتی روی آن کلیک کند به صفحه دیگر هدایت می‌شود. وقتی ما از یک صفحه سایتمان به صفحه دیگر لینک می‌دهیم، مهم است که چه کلمه‌ای لینک شده است.
مثلا اگر می‌خواهیم به یک صفحه سایتمان که موضوعش آموزش سئو است لینک بدهیم باید با انکر تکست آموزش سئو لینک بدهیم. این کار به گوگل کمک می‌کند تا موضوع صفحه مقصد را دقیقا متوجه شود.
۶. بهینه‌سازی تصاویر
در مطالبتان بهتر است از فرمت های مختلف رسانه‌ای استفاده کنید. استفاده از انواع فرمت‌ها کمک می کند تا مخاطبتان بهتر مطلب را درک کند و به یاد بسپارد.
استفاده از تصاویر علاوه بر این که به سئو داخلی سایت شما کمک می‌کند باعث می‌شود تا با مخاطب بهتر رابطه برقرار کنید،
تصاویر، صفحه شما را برای سئو نیز بهینه میکنند. حتما حداقل از ۱ تصویر مناسب در بین متن مطلب استفاده کنید.
در هر مطلب ۱۰۰۰ کلمه ای حداقل بهتر است از ۲ تصویر استفاده کنید. ۱ تصویر به عنوان تصویر شاخص که در بالای مطلب و بالای عنوان مطلب قرار می گیرد و ۱ تصویر راهنما درون مطلب.
اگر در مطلبتان از ویدیو استفاده میکنید سعی کنید در عنوان مطلب حتما ذکر کنید و ویدیو را در جایی قرار دهید که احساس میکنید احتمال خروج مخاطب از صفحه زیاد است.
برای بهینه کردن تصاویر چند نکته خیلی مهم را رعایت نمایید.

نام تصویر: بهتراست به صورت لاتین باشد. از کلمه کلیدی صفحه یا از کلمات کلیدی مرتبط با کلمه کلیدی استفاده کنید. تصویر را با اعداد و کلمات بی معنی نام گذاری نکنید.
تولیدی باشد: تصویر را خودتان درست کرده باشید یا خودتان عکاسی کرده باشید. اگر امکانش نبود از تصاویر موجود در اینترنت استفاده کنید.
فرمت: اگر تصویر معمولی است از jpg, png, webp و اگر آیکون یا لوگو است حدالمقدور از svg استفاده شود.
برای کمک کردن حجم تصاویر از سایت compresspng.com یا compressjpeg.com استفاده کنید.
سایز: بزرگ ترین ضلع تصاویرتان بیشتر از ۱۱۰۰px نباشد و یعنی اگر یک عکس حالت افقی دارد در نرم افزار فتوشاپ یا با استفاده از ابزار رایگان سایت online-image-editor.com بزرگترین ضلع تصویر را به زیر ۱۱۰۰px تبدیل میکنیم و ضلع دیگر هم به صورت اتوماتیک همسان میشود.
واکنشگرا: واکنشگرایی یعنی تصویر در کامپیوتر و موبایل که سایزشان متفاوت است صحیح نمایش داده شود. اگر از قالب های جدید و پیشرفته استفاده میکنید این مسئله در آنها رعایت شده. در غیر این صورت باید دست به کار شوید و کمی کد نویسی کنید. نکته مهم این که به جای این که به تصویر سایز پیکسلی بدهید باید سایز را به صورت درصد بدهید.
حجم تصویر: حجم تصویر باید حدالمقدور زیر ۱۰۰kb باشد.
alt تصویر: باید حاوی کلمه کلیدی صفحه یا کلمه کلیدی مرتبط با کلمه کلیدی صفحه لاشد. می‌توانید متن را طولانی بنویسید.

۷. تصحیح غلط‌های املایی مقاله
در آخرین فاز از بهینه‌سازی محتوایی و تکنیکی غلط‌‌های املایی و نگارشی صفحه را برطرف می‌کنیم.
۸. بهینه‌سازی مارکتینگ
در بخش بهینه‌سازی مارکتینگ یک CTA یا Call To Action یا دعوت به اقدام به صفحه اضافه می‌کنیم.
دعوت به اقدام یعنی ما از کاربر می‌خواهیم کاری را انجام دهد.
مثال:

نظر دادن زیر مطلب
دعوت به خرید اجناس
ثبت نام در خبرنامه
عضویت در شبکه‌های اجتماعی
خواندن یک مقاله دیگر از سایت ما
و …

۴. آموزش محتوا نویسی سایت #۴: ترویج محتوا یا Content Promotion
نکته‌ای که اغلب مبتدیان به آن توجه نمی‌کنند این است که هیچ فردی از زحمات ما خبر ندارد و نمی‌داند با چه زحمتی یک محتوا نوشته‌ایم!!.
حالا نوبت این است که محتوایی که نوشته‌ایم را ترویج کنیم.
ترویج محتوا با ۲ هدف صورت می‌گیرد.

ساخت بک لینک
جذب هواداران احتمالی

در پادکست زیر؛ ۴ نکته درباره ترویج محتوا را ذکر کرده‌ام.

برای ترویج مقاله ما می‌توانیم کارهای زیر را تا حد امکان انجام دهیم.
چرا نوشتم تا حد امکان؟
به این علت که در بعضی مواقع با توجه به نوع محتوا و یا شرایط خودمان نمی‌توانیم تمام کارها را انجام دهیم. اما پیشنهاد من این است برای محتواهای مهم سایتتان تمام این کارها را انجام دهید و مقاله‌ای که با زحمت زیاد نوشته‌اید را ترویج حداکثری کنید.
۱. ثبت مقاله در سرچ کنسول گوگل
اولین کاری که در قسمت ترویج مقاله انجام می‌دهیم این است که گوگل را از وجود این مقاله باخبر کنیم تا به سایت ما بیاید و مقاله ما را ایندکس کند.
برای این کار، نیاز است که با استفاده از از ابزار سرچ کنسول گوگل مقاله‌مان را در گوگل ثبت کنیم. برای ثبت مقاله با استفاده از سرچ کنسول، وارد اکانت سرچ کنسول سایتمان می‌شویم و در قسمت Inspect any url که در بالای صفحه است، آدرس مقاله را وارد می‌کنیم و اینتر می‌زنیم.

با ثبت مقاله در سرچ کنسول، ربات‌های گوگل خیلی سریع به سایت ما می‌آیند و مقاله را در گوگل ثبت می‌کنند.
۲. ارسال ایمیل به اعضای سایت
اعضای سایت برای با خبر شدن از محتوای ما در اولویت هستند. اگر یک لیست ایمیل از اعضای سایت دارید باید بلافاصله اعضای سایتتان را از محتوایی که تولید کرده‌اید با خبر کنید.
حتی اگر شماره تماس از اعضای سایتتان دارید بد نیست که برای آن‌ها پیامک بفرستید. البته مراقب باشید کاربرانتان ناراحت نشوند.
۳. اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی
در مرحله سوم ترویج محتوا، شروع به اشتراک گذاری محتوایتان در شبکه‌های اجتماعی می‌کنید.
بعضی از شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و فیسبوک برای شما لینک‌ نوفالو به همراه خواهند داشت و البته بک لینک شبکه‌های اجتماعی تاثیر اندکی در افزایش رتبه سایت دارد، اما احتمال به اشتراک گذاری و ویروسی شدن محتوای شما را بالا میبرد.
اگر محتوای شما ویروسی شود، احتمال دارد مدیران سایت‌های دیگر، در مقالات سایت خودشان به شما بک لینک بدهند.
۴. مولتی‌فرمت کردن محتوا
روش بعدی ترویج محتوا این است که محتوایتان را مولتی فرمت کنید. مولتی فرمت کردن محتوا، بیشتر خاصیت بازاریابی محتوا و جذب مخاطبان جدید به سایت را دارد تا جذب بک لینک. البته احتمال دارد از این راه بک لینک‌های خوبی هم دریافت کنید.
منظور از مولتی فرمت این است که محتوای خود را به فرمت‌های مختلف تبدیل کنید و در شبکه‌های اجتماعی یا سایت‌های دیگر به اشتراک بگذارید.
چطور محتوا را مولتی فرمت کنیم؟
فرض می‌کنیم، شما یک مقاله جامع و کاربردی نوشته‌اید.
۱. تبدیل مقاله به ویدیو
وارد صفحه مقاله می‌شوید وبا نرم‌افزارهای تصویربرداری از صفحه دسکتاپ، مانند کمتازیا استودیو، روی مقاله خود صحبت می‌کنید و نکات مهم مقاله را به صورت کامل توضیح می‌دهید. سپس ویدیوی ضبط شده را در سایت‌های به اشتراک‌گذاری ویدیو مانند آپارات و یوتیوب به اشتراک می‌گذارید. (در سایت سفینه بارها از این روش استفاده کرده‌ایم و نتایج خوبی گرفته‌ایم.)
۲. تبدیل مقاله به صوت
وقتی فیلم را درست کردید، با استفاده از نرم افزار Adobe Audition فایل صوتی ویدیو را جدا می‌کنید و در سایت‌های پادکست مانند شنوتو به اشتراک می‌گذارید.
۳. تبدیل مقاله به PDF
با نرم‌افزارهای ساخت فایل PDF مانند ایندیزاین، یک کتاب الکترونیکی شیک درست می‌کنید و در سایت‌های اشتراک‌گذاری PDF آن را به اشتراک می‌گذارید.
حتی می‌توانید در پایین مقاله خودتان کتاب الکترونیکی را قرار دهید تا افراد بتوانند آن را دانلود کنند.
۴. عکس نوشته برای اینستاگرام
یکی از دغدغه‌های صاحبان سایت‌ها تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی است. در صورتی که تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی یکی از راحت‌ترین کارها است.
نکات مهم مقاله‌تان را با استفاده از نرم افزار فتوشاپ روی یک عکس زیبا و مرتبط قرار دهید و در اینستاگرام، یا دیگر شبکه‌های اجتماعی‌ به اشتراک بگذارید.
تبریک می‌گویم. حالا می‌توانید انتظار داشته باشید این محتوا در گوگل رتبه بگیرد و طرفداران بیشتری برای سایت شما جذب کند.
نتیجه‌گیری:
نحوه نوشتن محتوا در سئو باید عالی باشد. امروزه آنقدر در اینترنت محتوای متوسط وجود دارد که شما هم اگر محتوای متوسط تولید کنید در رده بقیه قرار می گیرید و به زودی فراموش می شوید.

دوره جامع آموزش سئو

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *